سیاست

سرور دانش: به جای قمه زدن و خون ریختن، برای نیازمندان خون بدهید

کابل باختر 12 میزان
قانونپوه سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری اسلامی افغانستان در پیوند به حلول ماه محرم و ایام عزاداری عاشورای حسینی پیام صادر نمود و از پیروان امام حسین خواسته است تا برای نیازمندان خون اهدا کنند.
در این پیام گفته شده،  فرارسیدن محرم و عاشورای حسینی و سالروز شهادت امام حسین(ع) و یاران با وفایش را به حضور همه ملت مسلمان و متدین افغانستان، به خصوص دوستداران آن حضرت تسلیت می‌گویم و آرزو می‌کنم که بتوانیم از مکتب انسان‌ساز عاشورا درس‌های لازم را بیاموزیم.
اکنون که در آستانه یکی از بزرگ‌ترین حوادث تاریخی و عبرت‌آموز اسلام قرار داریم و هم چنین کشور و مردم ما در شرایط حساس و سرنوشت‌سازی قرار دارند، لازم می‌دانم با استفاده از آموزه‌ها و اهداف بلند عاشورا و هم‌چنین با الهام از پیام‌های روشنگر و دلسوزانه مراجع و علمای دینی نکاتی را یادآور شوم:
خوشبختانه علی‌رغم مشکلات و چالش‌های بزرگ میان برخى از گروه‌ها در جهان اسلام، در کشور ما در این رابطه هیچ مشکلی وجود نداشته و پیروان مذاهب جعفری و حنفی سال‌های متمادی در کنار همدیگر برادروار زندگی کرده اند و به همدیگر احترام کامل دارند. به گونه‌ای که افغانستان اکنون در جهان اسلام، نمونه‌ای از اخوت اسلامی و مدارای مذهبی به شمار می‌رود. بنابراین از همه دوستداران امام حسین و عزاداران عزیز و متولیان امور می‌خواهم که به این وحدت و اخوت احترام گذاشته و از هرگونه رفتار و گفتاری که باعث خدشه دارشدن برادری و وحدت ملی در کشور می‌گردد، خودداری کنند.
رفتارهای خلاف آموزه‌های دینی و اهداف بلند امام حسین، هم‌چون قمه‌زنی، زنجیرزنی‌های غیر متعارف، ایجاد راهبندان در مسیرهای پرتردد و ایجاد مزاحمت از بلندگوهای حسینه‌ها و مساجد در شب‌های عاشورا برای اهالی محل، بخشی از کارهایی است که بر اساس نظرات و توصیه‌های صریح همه مراجع و علمای بزرگوار باعث وهن عاشورا و سبب دوری مردم از محافل عزاداری گردیده است. بنابراین از این گونه رفتارها بايد پرهیز گردد.
پیشنهاد می کنم که به جای اجرای مراسم چون قمه‌ زنی و خون‌ ریختن بی‌موجب در خیابان‌ها و حسینه‌ها، مردم متدین و پیروان آگاه امام حسین با مراجعه به مراکز صحی و شفاخانه‌ها برای هموطنان نیازمند و به خصوص برای فرزندان برومند کشور و نیروهای امنیتی که در جنگ با دشمن زبون زخمی گردیده اند و اکنون نیازمند خون هستند، خون‌های پاک خویش را اهدا کنند. بدون شک این اقدام انسان‌دوستانه موجبات رضایت خداوند و امام حسین را بسی بهتر از حرکاتی چون قمه زنی فراهم خواهد کرد.
امنیت اولین و مهم ترین نیاز اساسی امروز جامعه ما است. زیرا دشمن خون خوارِ روسیاه از هر فرصتی برای به خاک و خون کشیدن مردم بی گناه ما استفاده می کند. به همین خاطر می طلبد که یکایک مردم شریف و عزادار به خصوص متولیان امور عزاداری و علمای بزرگوار، با چشمان باز و آگاهی کامل از تهدیدات، مراقب اوضاع باشند. همکاری و هماهنگی کامل با نیروهای امنیتی در تمام مراحل و ایام عزاداری یک اصل غیر قابل غفلت است و رهبری حکومت مخصوصا تمام نهادهای امنیتی ما در سال جاری، اهتمام خاص به تامین امنیت محافل عزاداری حسینی داشته اند و در تمام ایام عزاداری احضارات درجه‌اول امنیتی اعمال خواهد شد. بنابراین از تمام مردم عزیز و عزادار می‌خواهم که در طول ایام سوگواری از هیچ‌گونه همکاری با نیروهای امنیتی دریغ نورزند.
5. از تمام رسانه‌های صوتی و تصویری کشور خواهشمندم که در طول ایام سوگواری عاشورا از پخش و نشر مطالب تحریک‌کننده و مخالف شئون آموزه‌های دینی و مذهبی خودداری کنند و به عقاید و باورهای همدیگر به خصوص به باورهای عمیق دینی و مذهبی مردم خود احترام گذارند. عاشورا بهترین فرصت را فراهم می‌کند تا رسانه‌های کشور با استفاده از پیام‌های بلند و انسانی عاشورا و نیز با استفاده از حضور علمای بزرگوار و کارشناسان مسایل دینی بخشی از رسالت رسانه‌ای خویش را در جهت روشنگری انجام دهند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا