سیاست

یونیما درپروسه صلح افغانستان فعالتر میشود

 

کابل باختر/ 10/ ثور

یکتن از سخنگویان یونیما درکابل میگوید که آنها از پروسهء صلح به رهبری افغانها حمایت میکنند وحاضر اند آن تجارب را که دربخش های دیگر از جهان دارد دراختیار افغانها قراردهند.

اظهارات نظیف الله سالارزی درحالی بیان میشودکه اخیراً یان کوبیش نماینده ویژه سرمنشی ملل متحد برای افغانستان ، اظهار داشت که یونیما حاضر است برای برقراری صلح در افغانستان همکاری کنند او واضح ساخت که مذاکره با مخالفان مسلح و برقراری صلح دراین کشور از خواسته های این سازمان است و سازمان ملل متحد حاضر است تا در این زمینه سهولت هاي را فراهم سازد مگر کوبیش واضح نساخت که این سهولت ها در برگیرنده چه امکانات است . قبلاً نیز سازمان ملل متحد به گونهء مستقیم و غیر مستقیم کوشیده تا زمینه گفتگو میان جناح های متخاصم درافغانستان رامساعد سازد.

درهمین حال نظیف الله سالارزی یکتن از سخنگویان یونیما درکابل به خبرنگار آژانس باختر گفت: شورای امنیت سازمان ملل متحد به یونیما ماموریت سپرده است تا ازپروسه صلح که به رهبری افغانها پیش برده میشود و در صورت که از سوی همه اقشار در افغانستان درخواست شود ، سازمان آماده است تا ازاین پروسه حمایت نماید.

وی گفت : سازمان ملل متحد درحال حاضر ازفعالیت های شورای عالی و از برنامه مصالحه و ادغام مجدد حمایت میکند و یونیما عملاً در افغانستان ازیک ابتکاری که رهبری آنرا جامعه مدنی بدست دارد، پشتیبانی می نماید.

 او اظهار داشت که سازمان ملل متحد میتواندتجاربی راکه درآوردن صلح دردیگر مناطق دارد به افغانستان انتقال دهد.

ازطرف دیگر محمد اسماعیل قاسمیار مشاور امور بین المللی شورای عالی صلح میگوید: یونیما در راستاي تامین صلح درکشور بیشتر فعال گردیده است و نهادي را به نام سلام ایجاد کرده تا از روند تلاش های صلح حکومت افغانستان پشتیبانی نماید.

 او گفت شورای صلح از هر ابتکاری که منتج به تامین صلح درکشور گردد حمایت میکند.

ملل متحد درحالی از تلاش های صلح در افغانستان سخن میگوید که یونیما تقریباً از سه دهه به اینطرف مصروف تلاش دیپلوماتیک غرض تامین صلح درافغانستان است . باری این تلاش به امضا موافقتنامه ژینو میان دولت وقت افغانستان و پاکستان انجامید مگر تلاش های بعدی این سازمان منظماً با توطیه هاي بیرونی مواجه شده است .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا