اقتصاد

نخستین نیروگاه انرژی برق آفتابی افتتاح شد

کابل/باختر/1 جوزا
نخستین نیروگاه انرژی برق آفتابی امروز توسط انجنیر امان الله غالب رییس عمومی اجرائیوی شرکت برشنا افتتاح شد .
به گزارش خبرنگار آژانس باختر : این نیروگاه انرژی برق آفتابی به ظرفیت 30 کیلووات در روی بام شرکت برشناواقع دهمزنگ نصب شده است و امروز به بهره برداری سپرده شد .
غالب در مراسم افتتاح این نیروگاه برق گفت که دستگاه متذکره میتواند روزانه مصرف 120 کیلو وات ساعت انرژی برق تعمیر شرکت برشنا و ریاست برق کابل برشنا را تامین کند .
وی گفت " با در نظر داشت این طرح در بام های اداره های دولتی منازل مسکونی تجهیزات تولید انرژی برق آفتابی نصب و صاحبان خانه به جای برق آبی و حرارتی از برق افتابی استفاده خواهند کرد .
رئیس اجرائیوی  شرکت برشنا خاطر نشان ساخت " که مطابق فیصله کابینه  ، احوال رسمی به دوایر دولتی و زورمندان داده شده تا بل صرفیه برق شان را پرداخت کنند  در غیر آن نام آنها را افشاء کرده و به مرجع  عدلی و قضایی معرفی خواهند شد .
این دستگاه آفتابی به شکل متصل مستقیماً به شبکه وصل میباشد و تنها از طرف روز انرژی برق را تولید خواهد کرد .
گفتنی است که با عملی شدن این طرح در مرحله نخست پانزده میگاوات برق برای شماری از وزارت خانه ها و نهاد های دولتی فراهم خواهد شد و د رمرحله دوم برنامه نصب ابزار تولید انرژی آفتابی بر بام خانه ها آغاز خواهد شد .
پروژه متذکره به همکاری مالی نهاد همکاری های بین المللی المان GIZ تطبیق و تحت نظارت مدیریت انرژی قابل تجدید شرکت برشنابه پایه اکمال رسیده است.   نازیلا عزیزی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا