جهان

نخستین طیاره ایربس 400 نظامی به پرواز در آمد

مادرید/ایرنا/باختر/10میزان
نخستین طیاره ایربس مدل آ-400 ام که یک طیاره ترانسپورت نظامی نسل جدید است و می تواند سی و هفت تن بار در مسافتی به میزان چند هزار کیلومتر حمل کند، دیروز از اسپانیا بسوی فرانسه به پرواز در آمد.
در حالي كه برخی روزنامه های اسپانيا مسافت حمل بار توسط اين طیاره را ۳۳۰۰ كيلومتر بيان كرده اند، خبرگزاری رسمی اين كشور گزارش داد ايرباس آ ۴۰۰ ام بيانگر يک جهش تكنولوژيكی است كه مي تواند ۸۷۰۰ كيلومتر را بدون توقف بپيمايد و توانمندی بالايی در پرواز در ارتفاع پايين، حمل بار ، تطبيق با شرايط مختلف جوی و فرود در هر گونه سرزمينی اعم از كوير يا بخبندان دارد.
اين طیاره دریک كارخانه نظامی ايرباس در جنوب اسپانيا ساخته شده و ۷ كشور سازنده آن انتظار دارند موفقيت خوبی در بازار جهانی داشته باشد.
تاكنون تقاضای ساخت ۱۷۴ فروند از اين نوع طیاره از سوی مالزیا و كشورهای اروپايی به شركت ايرباس ارايه شده است اما اين شركت پيش بينی می كند شمار اين تقاضاها در آينده نزديك به ۴۰۰ فروند برسد.
اين طیاره مجهز به چهار موتور توربوپراپ است و می تواند در زمين هايی‌ نظير شن زار كه آماده برای فرود نيستند، به زمين بنشيند.
رقيب اصلی اين طیاره اروپايي، طیاره امریکایی  سی ۱۳۰ هركولس است كه ظرفيت حمل ۲۰ تن بار را دارد .
ايرباس آ ۴۰۰ ام يك رقيب ديگر نيز دارد كه طیاره سي‌ ۱۷ گلاب مستر امریکایی است كه قادر به حمل ۷۶ تن بار است اما شركت بويينگ به تازگی اعلام كرد كه در سال ۲۰۱۵ م از ساخت آن دست خواهد كشيد .
به نوشته  روزنامه ال یايسيس چاپ اسپانیا در دو واحد كارخانه ايرباس نظامی سوييا در مجموع ۲۷۰۰ نفر كار می كنند و اين در حالی است كه هزاران قطعه اين طیاره نيز از ديگر كشورهای جهان وارد می‌ شود تا كارگران اسپانيايی آنها را در آنجا مونتاژ كنند.
به گفته مقامهای اسپانيايی، برنامه ساخت اين طیاره ها در اين كشور جنوب غربي اروپا دست كم تا ۲۰ سال ديگر تضمين شده است .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا