گزارش ها

یازده سپتمبر آغاز یک داستان نا انجام

کابل 22 سنبله / باختر
شانزده سال از حملات تروریستی بر امریکا که به نام حملات یازده سپتمبرمعروف گردیده میگذرد مگر تروریزم و افراط گرایی همچنان از بشریت قربانی میگیرد وامریکا که علم بردار مبارزه جهانی علیه هراس افگنی است در نیمه راه قرار دارد نه در انجام آن .
شانزده سال قبل از امروز در یازده سپتمبر سال 2001 میلادی امریکا شاهد حملات تروریستی بود که تاریخ معاصر نمونه آن را در خاطر ندارد .
تروریستان با شیوه خاص آنهم با استفاده از هواپیما های مسافربری ساختمان های حساس در چند شهر امریکا را هدف قرار دادند و اضافه از سه هزار انسان را کشتند.
امریکا به زودی رد پای تروریستان را در افغانستان پیدا کرد وبرای سرکوبی شبکه القاعده و رژیم طالبان به افغانستان لشکر کشید  و با ایجاد یک ایتلاف جهانی به بشریت وعده سپردکه هراس افگنی را در گام نخست در افغانستان وبه تعقیب آن در منطقه  وجهان نابود میکند.
از این تعهد امریکا شانزده سال سپری شد مگر هراس افگنی نه تنها نابود نشد بل هراس افگنان در برابر تمدن بشری زور آزمایی های بیشتری کردند.
افغانستان که شانزده سال قبل شاهد آغاز عملیات ایتلاف جهانی مبارزه علیه هراس افگنان بود امروز نیز شاهد فعالیت های هراس افگنانه است آنهم در شرایط  ووضعیت که هزاران عسکر خارجی در این کشور حضور دارند.
شانزده سال سپری شد و مردم افغانستان دهها مرتبه بیشتر از قربانیان یازده سپتمبر قربانی دادند مگر هراس افگنان همچنان در کشور شان بیداد میکنند.
شانزده سال سپری شد مگر هنوز هم لندن، پاریس، مادرید و نیویارک با فعالیت های هراس افگنان مواجه اند.
علت این است که مبارزه با هراس افگنی در یک بی برنامه گی صورت گرفت و هر کشور بنام مبارزه با هراس افگنی اهداف و برنامه های خود را دنبال کردند.
پس از شانزده سال جنگ امریکا ومتحدینش علیه گروه های هراس افگن بین المللی در افغانستان که بی ثمر عنوان شده ،  اکنون امریکا تازه اعلام کرده است که کشورهای حامی هراس افگنان باید جلو تمویل تروریزم را بگیرند .
ماموریت جنگی ائیلاف بین المللی به رهبری امریکا به هدف نابودی گروه ها ی هراس افگن ازجمله شبکه القاعده در افغانستان درست شانزده سال پیش زمانی آغاز شد که تروریست های القاعده  به قلمرو ایالات  متحده امریکا حمله  کردند
پیش از حمله شبکه القاعده به امریکا، گروه های هراس افگن مانند القاعده و طالبان به کمک و حمایت کشورهای پاکستان وبرخی کشورهای خلیج  ، افغانستان را پناه گاه امن خود ساختند
باانکه امریکا و متحدینش توانستند حکومت طالبان را که از سوی پاکستان  و دو کشور عربی به رسمیت شناخته شده بود متواری سازند مگر هراس افگنی را نابود ساخته نتوانستند زیرا امریکا در گام نخست خود در یک برنامه مشخص حرکت کرد که منافع دیگران را زیر پا کرد از طرف دیگر کشورهای عضو ایتلاف جهانی مبارزه با هراس افگنی  خود به دنبال منافع خاص برآمدند ومهمتر از همه کشور های حامی هراس افگنی در جامه دوست جا گرفتند  وبا بازی های چند گانه امریکا و غربی  ها را فریب داند واین کشور  را شانزده سال به نام مبارزه با هراس افگنی سرگردان ساختند و حالا هم این سرگردانی ادامه دارد .
اما پس از رخداد یازدهم سپتمبر همه ساله امریکایان مراسمی را به یاد بود از قربانیان آن درامریکا و گوشه وکنار جهان با شعار های نابودی القاعده و هراس افگنان برگزارمینمایند و تصمیم های جدید را علیه آنان مطرح میکنند . 
اینبار دونالد ترامپ رئیس جمهورامریکا درمراسم یاد بود ازاین روز از تمام کشورهای عرب زبان خواست تا جلو تمویل گروه های هراس افگنان را بگیرند و همچنان کشورهایکه حامی تروریست های است زیرفشارقرارداده شوند.
قبل براین نیز دراسناد های ارایه شده ویکی لکس هم آمده است که منابع در عربستان ودیگر کشورهای عربی  طالبان ، القاعده و  لشکر طیبه را تمول میکنند .
اما باور ها به این است که امریکا ومتحدینش تازمانیکه منابع اصلی تمویل و تجهیز به خصوص پنا ه گاه های امن آنان را درمنطقه نابود نسازد بعید به نظر میرسد  که استراتیژی جدید امریکا درقبال افغانستان از سوی کشور های همسایه افغانستان و برخی کشور های منطقه به یک چالش بزرگ هراس افگنی مبدل خواهدشد که دامنه شعله های آتش آن فراتراز مرز های دنیا بگذرد.
آگاهان امور نیز به این عقده اند، تازمانی که  این منابع مالی قطع نشود  تروریزم  وجود خواهد داشت .
امریکا باید  برپاکستان وکشورهای  حاشیه ای خلیج فارس  فشار وارد کند تا ازمیزبانی  گروه های هراس افگن وتمویل آنان  دست بکشند درغیرآن این کشورها که دست از حمایت تروریست ها نکشد ممکن با مشکلات بیشتر از طریق فشار های   منطقه ای وجهانی مواجه خواهند شد .# جاوید روشان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا