جهان

توافق نشست چهارجانبه بیجینگ بر آغاز مذاکرات بین‌الافغانی

بیجینگ – 2دای امریکا – 23 سرطان- باختر
نمایندگان امریکا، چین، روسیه و پاکستان در بیجینگ، روی برقراری آتش‌بس دایمی و آغاز مذاکرات بین‌الافغانی میان طالبان و حکومت افغانستان به توافق رسیده اند.
در این نشست که به روز های ۱۰ و ۱۱ جولای در بیجینگ برگزار شد افزون بر نمایندگان ویژه ایالات متحده امریکا، چین و روسیه برای افغانستان، نمایندۀ پاکستان نیز حضور داشت.
زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه ایالات متحده در امور مصالحه افغانستان جمعه شب در صفحه تویتر خود نگاشته است که آنان برای آغاز "گفت وگوهای بین‌الافغانی" به توافق رسیده اند. خلیلزاد گفته است: "ما به آغاز هر چه زودتر گفت وگوهای بین الافغانی میان طالبان، حکومت افغانستان و دیگر افغان‌هان توافق کردیم  که این گفت وگوها به زودترین زمان ممکن منجر به شکل گیری چارچوب صلح به شمول برنامهٔ فراگیر برای آیندهٔ سیاسی شود تا قابل قبول برای تمام افغانان باشد." نماینده ویژه امریکا در امور صلح افغانستان همچنان گفته است که در این نشست توافق شده است تا دیگر "شرکای بین‌المللی" از این روند پشتیبانی کنند و به آنان بپیوندند.
او افزوده است: "ما همچنان بر ضرورت کاهش سطح خشونت در زمان فعلی و برقراری یک آتش‌بس همه جانبه و دایمی همزمان با مذاکرات بین‌الافغانی نیز توافق کردیم " وزارت خارجه امریکا با نشر اعلامیه‌ یی گفته است که این نشست در ادامۀ دو نشست دیگر با حضور نمایندگان امریکا، روسیه و چین بود و با تفاوت این که این بار پاکستان نیز به این نشست پیوسته است. در این اعلامیه مشترک آمده است که اشتراک کنندگان، نقش پاکستان را در تسهیل گفت وگوهای صلح افغانستان مهم عنوان کرده ند و از این کشور خواسته اند که افغانستان را در این روند کمک کند. اعلامیه افزوده است: "اشتراک کنندگان نظریات شان را در مورد اوضاع فعلی و تلاش‌های مشترک برای دریافت یک راه حل سیاسی به‌ هدف دست‌یابی به صلح، ثبات و رفاه در افغانستان و منطقه مطرح کردند." نمایندگان این چهار کشور همچنان از برگزاری نشست‌های بین‌الافغانی در مسکو و قطر استقبال کرده اند و نیز از طرف‌های درگیر جنگ افغانستان خواسته اند که به خشونت‌ها پایان بدهند و راه را برای برقراری آتش‌بس دایمی هموار کنند. # فریده بابک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا