گزارش ها

حصار کشی پاکستان درامتداد خط فرضی دیورند

کابل باختر/ 5/ سرطان
پاکستان با حصارکشی درمناطق سرحدی بیش از آنکه به دنبال امنیت باشد به دنبال تثبیت خطه دیورند است .
گزارشگر آژانس باختر مینگارد، اردوی پاکستان اعلام کردندکه درنظر دارند با احداث یکصد پوسته سی هزار نیروی سرحدی را برای امنیت سرحدات آنکشور با افغانستان مستقر کند.
این مقامات میگویند که آنها پاکستان با نگرانی از تشدید حملات گروه های مسلح ازافغانستان بداخل این کشور اند و بر تعهد خود برای احداث حصار در سراسر خط دیورند به طول دوهزار وپنجصد کیلو متر تاکید کردند.
دراین اعلامیه آمده است اردوی این کشور درنظر دارد با احداث یکصد پوسته سرحدی 30 هزار نیروهای سرحدی را برای امنیت سرحدهای دوکشور مستقر کند.
اما مقامات افغانستان با حصارکشی درامتداد خط دیورند ضمن مخالفت میگویند نصب سیم خاردار و حصارکشی درسرحد دوکشور تاثیری در مبارزه با تروریزم ندارد و تنها موجب ایجاد فاصله میان باشندگان دوطرف خط دیورند میشود.
افغان ها به این عقیده اندکه پاکستان با حصارکشی درمناطق سرحدی بیش از آن به دنبال امنیت باشد به دنبال تثبیت خط دیورند است.
جنرال محمد رادمنش سرپرست سخنگوی وزارت دفاع ملی دررابطه به حصارکشی پاکستان به آن سوی مرز یعنی خط دیورند میگوید: پاکستانی ها همیشه داد وفریاد از همکاری و مبارزه مشترک علیه تروریزم نموده اند و آنان با حصارکشی درخط دیورند به گفته خودی شان گویا از رفت و آمد تروریستان جلوگیری می نمایند درحالیکه پاکستان باخود تروریستان ، قاچاقبران موادمخدر قاچاقبران مردم آن رابطه دارد.
رادمنش میگوید که پاکستان به جای حصارکشی ریشه های هراس افگنی را درآنکشور از میان بردارد.
اما آگاهان سیاسی افغان میگویندکه پاکستان با حصارکشی درخط فرضی دیورند در صدد رسمیت بخشیدن به این خط تحمیلی است.
افغانستان خط دیورند را به عنوان سرحد رسمی با پاکستان به رسمیت نمی شناسد.
پاکستان که میزبان رهبران طالبان است عامل اد امه جنگ درافغانستان پنداشته میشود.
دولت افغانستان ، امریکا وکشورهای غربی میگویند که به پاکستان پناهگاه امن تروریستان تبدیل شده است.
دولت افغانستان ازپاکستان میخواهد تا به جای حصارکشی درخط دیورند و اخلال زندگی عادی باشندگان دوطرف این خط لانه های تروریستان را از آنکشور برچیند و رهبران طالبان از آنکشور اخراج کند پاکستان این ادعا را رد میکند برخلاف دولت افغانستان را به میزبانی از طالبان پاکستانی متهم میسازد.
حرف که دولت افغانستان آن را ردمیکند ختم/ فریبا احسان زاده –عبدالخالق

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا