اخبارصحتجهان

نشست گروه جی-۷؛ تعهد یک میلیارد دوز واکسین به کشور های فقیر

لندن/ صدای امریکا/22جوزا/باختر

نشست رهبران هفت اقتصاد بزرگ جهان یا گروه جی-۷، دیروز در بریتانیا با تعهد یک میلیارد دوز واکسین به کشورهای فقیر، آغاز شد.

در نخستین روز این نشست سه روزه، رهبران کشورهای هفت اقتصاد بزرگ جهان اهدای یک میلیارد دوز واکسین را برای کشورهای فقیر تعهد کردند. امریکا نخستین کشوری بود که اهدای ۵۰۰ میلیون دوز واکسین را تعهد کرد.

پیش از این جوبایدن گفته بود: “ما در کنار شرکای جهانی خود در تلاشیم تا جهان را از این همه گیری بیرون کنیم.”

نهاد های بشر دوستانه از این کمک استقبال کردند، اما گفتند که جهان به دوزهای بیشتری و زودتر نیاز دارد.

قرار است  رهبران جی-۷ افزایش ۱۵ در صدی مالیات بر شرکت‌های بین المللی را نیز به گونهٔ رسمی بپذیرند.

وزرای هفت اقتصاد بزرگ به تاریخ پنج جون توافق کردند که شرکت های بزرگ بین المللی حداقل ۱۵ درصد مالیات بپردازند و همچنین شرکت ها باید مالیات بیشتری را در کشورهایی که خدمات و کالاهای خود را عرضه می‌کنند، بپردازند.

این نشان دهنده یک پیروزی بالقوه برای حکومت بایدن است که حداقل مالیات جهانی را به عنوان راهی برای پرداخت هزینه پروژه های زیربنایی پیشنهاد کرده است.

براساس این توافقنامه جدید، مالیات خدمات دیجیتل ملی که توسط بریتانیا و سایر کشورهای اروپایی اعمال شده بود و به گفتۀ امریکا شرکت‌های بزرگ تکنالوژی امریکایی را به گونهٔ ناعادلانه هدف قرار می‌داد، نیز از بین خواهد رفت.

قرار است رییس جمهور بایدن در دیدار خود با سران هفت اقتصاد بزرگ جهان بر اتحاد دوبارۀ متحدان امریکا در برابر دشمنان مشترک، همه‌گیری کووید۱۹ و مقابله با روسیه و چین تمرکز جدید عطف خواهد کرد.

افزون برآن، شیوع گونه‌های جدید ویروس کرونا، مبارزه با تغییر اقلیم، تقویت زنجیرۀ جهانی تدارکات و حفظ قابلیت برتر غرب بر چین در زمینۀ تکنالوژی بر فضای این نشست چیره خواهد بود.

 بایدن عهد کرده است که روابط امریکا را با متحدان اروپایی آن دوباره احیا و تقویت خواهد کرد؛ روابطی که در زمان حکومت دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین امریکا فراز و فرودهای شدیدی را تجربه کرد و منجر به آن شد که امریکا از چندین ساختار چند ملیتی چون سازمان جهانی صحت و معاهدۀ تغییر اقلیم بیرون شود.

روسیه در محراق توجه نشست جی۷ امسال قرار خواهد داشت و پس از این نشست بایدن در نشست سران کشورهای عضو ناتو در بروکسل شرکت می کند و از آنجا عازم ژنیو خواهد شد تا با ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه دیدار کند.

این اولین نشست رهبران گروه هفت از زمان شیوع کروناویروس در جهان است و از دیروز رهبران امریکا، بریتانیا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، کانادا و جاپان به مدت سه روز در کورنوال، در جنوب غرب بریتانیا دور هم جمع شده اند.

فریده بابک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا