صحت

بیش از یک میلیون دوصد هزارکودک به مرض سینه بغل مبتلا شده اند

کابل/ 26 قوس/ باختر
مسوول نظارت و ارزیابی وزارت صحت عامه می گوید که بیشتر از یک میلیون دوصد هزار کودگ در جریان سال روان میلادی٬ به مرض سینه بغل مبتلا شده اند.
به گفته وی تنها در شهرکابل بیشتر از یکصد وسی هزار کودک در همین مدت سینه بغل شده اند. این ارقام سبب شده که به شفاخانه صحت طفل اندراگاندی سر بزنم دهلیز شفاخانه جمعی از زنان، مردان که کودکان در آغوش برخورد کردم که کودکان مصاب به سینه بغل را برای درمان به شفاخانه آورده بودند.
ساجده مادری که کودک 9 ماهه اش از 14 روز به این سو در بخش مراقبت های جدی شفاخانه بستر است٬ گفت که نسبت به روزهای اول وضعیت پسرم خوب شده است ولی خریدن دوا هر روز برای من مشکل است.
این تنها ساجده نیست که به این مشکل دست و گریبان است. بی بی حوا، زنی که از استالف نواسه اش را برای درمان به شفاخانه آٰورده است گفت که در فصل سرما این مصیبت همیشه دامنگیر کودکان است.
نور رحمان حبیبی٬ نرس وارد مراقبت جدی شفاخانه صحت طفل اندراگاندی حین رسیدگی به مریضان و تطبیق دوا به کودکان گفت: از اول وضعیت این کودکان خوب نبود٬ از شدت سینه بغل تب بلند داشتد٬ اما پس از تداوی وضعیت صحی آنان رو به بهبود است.
وی اضافه می کند مریض سینه بغل باشد باید از تب مریض جلوگیری شود٬ اگر تب مریض بلند شود باعث مکروبی شدن خون مریض می شود و امکان مکروبی شدن مغز نیز در چنین حال وجود دارد.
محمد رضا میرزایی٬ داکتر موظف در شفاخانه صحت طفل اندراگاندی٬ گفت: در فصل زمستان به دلیل اینکه هوا سرد و خشک است نسبت به دیگر فصل های سال واقعات تنفسی زیاد تر است٬ همچنان زکام، سینه بغل و بعضی امراض دیگر  زیاد تر می شود.
وی اضافه کرد که مهم ترین علتی که  کودکان  سینه بغل می شود٬ معمولا میکروب ها است که از سایر اشخاص فامیل آنان سرایت می کند٬ و مهم ترین راه  وقایه این است که کودکان را از اشخاص که مصاب به بیماری های زکام ویا طرق تنفسی٬ دور نگهداری شوند٬ مخصوصا کودکان زیر سن 5سال که مافیت پائین دارند.
وی بیان کرد: وقایه بهتر از تداوی است٬ پیش از اینکه یک کودک به این مریضی مبتلا شود٬ بهتر است وقایه شود.
داکترمیرزایی علاوه کرد که در فصل زمستان رطوبت درخانه ها به دلیل این که وسایل تسخین استفاده می شود٬ کم است. اما کوشش شود که رطوبت خانه ها در فصل زمستان افزایش داده  شود و می توان از طریق گذاشتن یک ظرف فلزی پر از آٰب رطوبت خانه را تنظیم کرد.
به گفته وی٬ هوا خانه نباید زیاد سرد و نه هم گرم باشد که گرمی و سردی زیاد باعث تخریش طرق تنفسی می شود و همچنان در روزهای که آلودگی هوا زیاد باشد کوشش شود که کودکان و کهن سالان از گردش در شهر خودداری کنند و یا از ماسک استفاده کنند و همچنان در خانواده های که تعدادشان زیاد اند٬ باید برای کودکان یک اتاق جدا در نظر بگیرند. 
داکترمحمد بشیر قریشی٬ سر طبیب شفاخانه صحت طفل اندراگاندی از تراکم مریضان در این شفاخانه گفت که با شروع فصل سرما٬ مراجعان طرق تنفسی زیاد تر می شود.
وی اضافه کرد که روزانه حدود 40 تا 50 مریض طرق تنفسی در شفاخانه مراجعه می کنند که از جمله 10 تا 15 مریض داخل بستر می شود٬ و آنچه که شفاخانه در اختیار دارد برای تداوی مریضان دریغ نمی کند٬ اما او گفت که ادویه ضروری از بازار باید خریداری کنند.
وی بیان کرد که شفاخانه در مجموع 350 بستر است٬ اما در بعضی حالات بیشتر از 400 تا 420 مریض را می پذیر.
داکتر قریشی علاوه کرد که از لحاظ نبود نرس شفاخانه به مشکل مواجه است٬ به گفته موصوف٬ یک قسمتی از تداوی برمی گردد٬ به نرس که مراقبت مریض را برعهده دارد. وی افزود که برای رفع این کمبود تلاش جریان دارد.
درهمین حال داکتر سید عطا الله سعیدزی٬ رییس عمومی نظارت و ارزیابی سیستم معلوماتی صحی  وزارت صحت عامه به آژانس باختر گفت که از آغاز سال میلادی  تا اکنون 1240547 کودک درکشور به سینه بغل مبتلا شده اند که ازجمله 130759 کودک مربوط به کابل می شود. مومنه احمدیار

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا