اقتصاد

۱۱۹هزار مسافردر پرواز داخلی و خارجی شرکت های هوایی کشوردردورۀ قرنطین انتقال شده اند

کابل / ۲۵ اسد / باختر

ادارۀ هوانوردی ملکی کشورمی گویدکه ۴۴ هزار مسافردرپروازهای داخلی و۷۵ هزارمسافردیگر درپروازهای خارجی در جریان وضع قرنطین، انتقال یافته اند

قاسم وفایی زاده، رییس عمومی اداره هوانوردی ملکی که امروزدر یک کنفرانس خبری مشترک، در مرکز اطلاعات و رسانه های حکومت- اداره ارتباطات عامه واستراتیژیک ریاست جمهوری،صحبت می کرد، افزود: در ۴۱۲ پرواز خارجی در جریان وضع قرنطین، بیش از ۷۵ هزارمسافر، به افغانستان وهمچنان در۲۲۲ پرواز داخلی ۴۴ هزار مسافربه ولایت ها انتقال یافته اند.

به گفته وفایی زاده، در نیمۀ اول سال مالی ۱۳۹۹، از طریق دهلیز های هوایی، ۳۲۵۱ تن اموال صادراتی افغانستان به کشورهای عربستان، ترکیه، هند، واز طریق ترکیه به کشورهای اروپایی، صادر شده است.

او تأکید کرد که شیوع ویروس کرونا تاثیر مستقیم بر میزان عواید ادارۀ هوانوردی ملکی داشته است و عواید نیمه اول سال مالی ۱۳۹۹ این اداره، در مقایسه با زمان مشابه آن در سال گذشته، چهار میلیون دالر کسر داشته است.

بر اساس محاسبه اداره هوانوردی ملکی، شرکت های هوایی آریانا وکام ایر، به گونۀ مجموعی در نیمه اول سال مالی ۱۳۹۹، نزدیک به سه میلیون دالر زیانمند شده اند.

در نیمه اول سال مالی ۱۳۹۹، به گونه مجموعی ، ۶۶۸۶ گرام طلا، ۳۰۳.۵۵۵ دالر امریکایی، ۲۶۸۳۰ گرام مواد مخدر، ۸۱۷ سلاح خفیف و۷۵۱۰۴ امتعه ممنوعه از پرواز های داخلی و خارجی در چهار میدان هوایی بین المللی افغانستان، کشف و ضبط شده است.

رییس عمومی اداره هوانوردی ملکی، با اشاره به بدهکاری شرکت های هوایی گفت که این شرکت ها بیش از ۳۰ میلیون دالر از اداره هوانوردی ملکی قرض داراستند که تاهنوز آن را پرداخت نکرده اند.

او افزود که براساس فیصله نهاد های عدلی وقضایی، به این شرکت ها سه ماه فرصت داده شده است تا بدهکاری های شان را پرداخت کنند.

جنرال سید عمر صبور، رییس میدان هوایی بین المللی حامد کرزی، در این کنفرانس خبری گفت که فعالیت ها برای تطبیق ماستر پلان ادارۀ هوانوردی ملکی در این میدان آغاز شده است و روی عصری کردن سیستم ها کار جریان دارد.

او گفت توصیه های بهداشتی وزارت صحت عامه در میدان هوایی بین المللی حامد کرزی رعایت می شود وافزون برفعالیت یک کلینیک صحی، ۲۴ داکتر در سه شیفت خدمات صحی فراهم می کنند.

به گفته جنرال صبور، در حال حاضر منسوبان ادارۀ پولیس، گمرک و شرکت های فعال در میدان هوایی، در جلسات ریاست میدان هوایی بین المللی حامد کرزی، حضور می یابند و گزارش های شان را به گونه هفته وار به این ریاست ارائه می کنند.

 نیلوفر دانش

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا