فرهنگ

پیام حامدکرزی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان به مناسبت جشنواره غزنی پایتخت فرهنگ اسلامی.

 

 

پیام حامدکرزی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان به مناسبت جشنواره غزنی پایتخت فرهنگ اسلامی.

امروز نه تنها اهل غزنه، بل برای تمام مردم افغانستان وجوامع بسته به گسترۀ فرهنگ  اسلامی جای بس افتخار وسربلندی است که یکی از کهنترین برخاستگاه علوم وهنرهای مربوط به فرهنگ اسلامی به حیث پایتخت  فرهنگ اسلامی رسما گشایش می یابد.

درسده های چهارم و پنجم هجری قمری، غزنه  یکی از شهرهای پر کشش وپر درخشش این منطقه بود. دانشمندان علوم عقلی و نقلی، ادبا،شعراء و عارفان از دور و نزدیک  به غزنه رخ میکردند و مورد توجه وتفقد دربارواقع میشدند. غزنه درآن زمان در پیدایی، رشد و بالنده گی علوم و فرهنگ جایگاه خاصی در جهان اسلام به خودکسب کرده بود. بزرگترین  شخصیت های علمی و فرهنگی و درخشان ترین چهره های ادبی، در همین دوران درغزنه تبارز کردند و آثار ارزشمندی را از خود به جا گذاشتند که نقش آن در رشد علوم و فرهنگ اسلامی وحتی جهانی ماندگار و پایا است.

امروزهمۀ ما به نام نامی این ناموران فرهنگ و علم، آثار واندیشه های انسانی شان وهمچنان داشته های فرهنگی غزنه افتخار میکنیم و بدون شک این  غنای فرهنگی  وعلمی از افتخارات کشورما و تمام جهان اسلام شمرده میشود.  جادارد هر باشندۀ این سرزمین بر نقش غزنه، د ر استای عرضۀ علوم ، فرهنگ و معارف به گسترۀ علمی  جهان، ببالد.

بازشناسی و نگهداشت افتخارات علمی وفرهنگی غزنه و عصرغزنویان از وظایف نهایت مهم دانشمندان و پژوهشگران میهن ما و همینسان موسسات فرهنگی کشورماست. بایسته می نماید که این داشته هاي  مایۀ افتخار را نگهداری کنیم و درمعرفی آن به نسل جوان امروزي ونسل های آیندۀ کشور، تلاش ورزیم.

امیدوارم جشنوارۀ غزنی پایتخت فرهنگ اسلامی، موفق و پرشور برگزار شود.

وزارت اطلاعات  و فرهنگ،مقام ولایت غزنی، نهاد  فرهنگی بین المللی آیسسکو وموسسات  دیگری که در سازماندهی این جشنواره زحمت کشیده اند، قابل تمجید و ستایش اند.

به مهمانان که غرض اشتراک دراین  جشنواره به کشور ما تشریف آورد ه اند خوش آمدید میگویم، آرزو مندم اقامت شان در افغانستان شاد و راحت  باشد.

درفرجام پیروزی برگزار کننده گان و همه اشتراک کننده گان این جشنواره را از بارگاه پروردگار منان استدعا میدارم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا