آموزش

سی و پنج هزار شاگرد جديد شامل مکاتب در قندهار شده اند

قندهار / باختر 7 جدی
در قندهار امسال درحالى ٣٥هزار شاگرد جديد شامل مکاتب شده اند که روند تعليمى اين ولايت با مشکلات متعدد مواجه است و براى رفع آن کار خيلى کم صورت گرفته است.
کمبود تشکيل استادان، نبود ساختمان براى ٧٠ درصد مکاتب، کمبود کتب و لوازم درسى و بسا مواردى ديگر مشکلاتى اند که معيار تعليمى اين ولايت را پايين آورده و به کندى مواجه ساخته است.
اما ضمن اين، در سال جارى تعليمى، رقم متعلمين جديدالشمول بلند رفته است.
مسوولين رياست معارف قندهار مى گويند، امسال در قندهار و ولسوالى هاى اين ولايت، مجموعاً ٣٥هزار متعلم جديد شامل مکاتب شده اند که نسبت به گذشته، ٣٠ درصد افزايش را نشان مى دهد.
نظرمحمد صميمى سخنگوى رياست معارف علاوه مى کند که نسبت به گذشته، امسال وضعيت در ولسوالى ها نيز متفاوت بود؛ زيرا در مناطقى که مکتب وجود ندارد و يا تعدادى شاگردان آنقدر نيست که براى شان مکتب اعمار شود، به همکارى ادارتى کمک کننده برايش مکاتب محلى تاسيس شده اند.
اما به گفتۀ موصوف، هنوز هم اکثر باشندگان ولسوالى ها، فرزندان شان را به فراگيرى تعليم اجازه نمى دهند و به عوض درس در چوپانى و کارهاى ديگر مصروف اند.
نامبرده مى گويد که باوجودى اين هم، بيشترى خانواده ها اطفال شان را براى فراگيرى تحصيلات در همين مکاتب محلى شامل نموده اند.
به گفتۀ موصوف، در حال حاضر درهر ولسوالى قندهار از ٣٠ – ٥٠ مکتب محلى ايجاد شده اند که در هر صنف از ٢٠ الى ٣٠ متعلم مصروف فراگيرى تعليم اند که رقم کل آنان، به هزاران تن بالغ مى گردد.
وى گفت که صنف هاى محلى هر سال ارتقا مى کنند و به طور تدريجى به مکاتب تبديل مى شوند.
صميمى افزود که اکثر صنف هاى محلى در مناطقى ايجاد شده اند که مکاتب در آن مسدود شده اند.
نامبرده پذيرفت که هنوز هم در قندهار به سببى مشکلات مختلف حدود ١٣٩ مکتب مسدود اند.
قندهار در تشکيل کنونى خود ٤٦٠ مکتب دارد که از اين جمله ٣٢١ آن فعال و حدود ٢٧٠ هزار متعلم در آن مصروف کسب تحصيل اند.
عوامل عمدۀ مسدود شدن مکاتب متذکره، افزون برناامنى ها، کمبود تشکيل و نبود کدرها در ولسوالى هاى دور افتاده است.
موصوف علاوه کرد، حدود ١٥٠٠ معلم نياز است که به طور رسمى به وظيفه گماشته شوند؛ اما آنها درحال حاضر براى مدت کوتاه، ٥٠٠ معلم را به طور قراردادى استخدام کرده اند.
صميمى همچنان گفت که رياست معارف قندهار از چهار سال گذشته بدينسو با مشکل جدى کمبود کتب درسى مواجه اند، وزارت معارف چند سال پيش صرف يک ميليون جلد کتاب را در اختيار معارف قندهار قرار داد که همه استهلاک شده و اکنون قابل استفاده نمى باشند.
يک مشکل عمدۀ ديگر که روند تعليمى قندهار را با مشکلات مواجه نموده است، نبود ساختمان براى مکاتب است، در اينجا حدود ٨٠ درصد مکاتب فاقد ساختمان اند و اکثر شاگردان حتى در زمستان سرد در زير خيمه ها دروس مى آموزند.
صميمى مى گويد که از جمع ٣٢١مکتب فعال در اين ولايت،١٩٠ آن ساختمان ندارند و در اکثر مکاتب شاگردان خيمه هم ندارند و مجبور به فراگيرى تحصيل در فضاى باز هستند.
موصوف مى گويد، از وزارت معارف خواسته تا براى مکاتب ساختمان اعمار کند، اما پذيرفته نشده است و امسال صرف اعمار١٦ساختمان را وعده سپرده است.
نامبرده همچنان خبرداد که در زمستان، براى تسخين مکاتب شهر قندهار و ولسوالى ها ٢٤٠هزار کيلوگرام چوب خريده شده و بر مکاتب توزيع شده است.
اکثر باشندگان قندهار، از روند تعليمى جارى ناراض اند و از ادارۀ مرکزى خواهان معيارى ساختن روند تعليمى و رفع مشکلات موجود در اين راستا هستند. 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا