صحت

در جریان این هفته بیش از 6 میلیون اطفال در مقابل پولیو واکسین خواهد شد

کابل 1 میزان  باختر
در جریان این هفته تیم های واکسین  پولیو در 27 ولایت مخصوصاً ولایات قندهار و ننگرهار حدود 6.4 میلیون طفل زیر سن پنج سال را واکسین خواهد کرد.
به گزارش آژانس باختر این برنامه  پس از آن راه اندازی میگردد که در دو زون – جنوب و شرق افغانستان – چندین واقعه مثبت پولیو به ثبت رسیده است.  هفته گذشته یک واقعه مثبت پولیو که متأسفانه یک پسر 14 ماهه را در ساحه لویه ویاله قندهار برای همیش فلج ساخت، گزارش شد.  با ثبت این واقعه اخیر، شمار مجموعی واقعات مثبت پولیو در  سال روان میلادی در تمام  افغانستان به 14 واقعه و در زون جنوب به 9 واقعه می رسد.
داکتر فیروز الدین فیروز وزیر صحت عامه دراین مورد گفت: " تلاش ها در افغانستان به خاطر محو پولیو نسبت به هر زمان دیگر تشدید یافته است. وزارت صحت عامه و شرکای کاری صحی آن قویاً به خاطر محو کامل این مرض متعهد اند. ولی آنچه که ما نیاز داریم تعهد قوی و همکاری لازم جامعه است. اگر افراد جامعه همکاری نکنند، ما قادر نخواهیم بود که به هر طفل با این واکسین نجات بخش حیات در مقابل پولیو رسیدگی نمائیم. زمانیکه یک طفل از واکسین باز می ماند، مسلماً که از مصاب شدن به این ویروس وحشی پولیو در امان نیست. من از تمام والدین، بزرگان محل، ملاامامان مساجد و بزرگان قومی احترامانه تقاضا میکنم که با واکسیناتوران همکاری کنند تا با تطبیق واکسین، تمام اطفال در مقابل این مرض فلج کننده دایمی وقایه و محافظت گردند. بار دیگر خاطر نشان می سازم که واکسین پولیو کاملا مصئون بوده و هیچ نوع عوارض جانبی در پی ندارد."
این برنامه  از تاریخ 2 الی 6 میزان سال روان ادامه خواهد داشت.
یکتن از علمای دین در مورد میگوید: " واکسین نمودن اطفال مسئولیت و مکلفیت هر مسلمان است. علمای جید دین  مقدس اسلام و مراجع معتبر دینی از افغانستان و به سطح جهان اسلام راجع به اهمیت واکسین در مقابل پولیو فتاوا صادر نموده اند. اگر والدین، اطفال شان را در مقابل این مرض به اثر غفلت و شایعات ناروا واکسین نکنند، در حقیقت گناه و جفای بزرگ را در حق اطفال معصوم شان مرتکب میگردند. "  نالان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا