صحت

داکتر ها : استفادۀ مواد آرایشی پیری زود رس را ببار می آورد

کابل باختر 6عقرب
داکتر های طبی استفاده مواد آرایشی را برای جلد مضر می دانند وهوشدار می دهند که استفاده بیشتر این مواد سبب پیری زودرس درجلد می شود.
از سویی هم برخی خانم ها استفاده کننده  مواد آرایشی  شاکی اند که از ورود چنین مواد به کشور  هیچ مرجع بررسی نمیکند واز کیفیت آن نیز  ارزیابی  صورت نمیشود .
پروفیسور عبدالوکیل پروانی  متخصص امراض جلدی وشف سرویس جلدی شفاخانه عاجل ابن سینا به خبرنگار آژانس باختر گفت: مواد آرایشی کیمیاوی است واستفاده آن به مرور زمان سبب تشوشأت روحی ، حساسیت های جلدی ، تقویت مو ودرنهایت جلد را متاثر می سازد.
وی بیان داشت که  باید نهادهای  مربوط کیفیت این مواد را مورد ارزیابی قرار دهند تا باشد از اضرار بیشتر چنین مواد استفاده کنند گان آگاه شوند و از جانبی هم از ورود مواد آرایشی بی کیفیت جلوگیری گردد .
داکتر مشتاق احمد یوسفی به این باور است که مواد آرایشی عوارض زیادی را برای استفاده کنندگان به بار میاورد .
وی افزود، استفاده بیشتر این مواد  باعث رونما شدن چملکی ها در جلد می گردد وموها را نیز درجلد تقویت مینماید وجلد را نازک میسازد، رنگ جلد را تغییر وحتی باعث پیدایش داغ های نصواری  وسفید درجلد می گردد.
حمیراخانمی که جلد روی وی از این ناحیه آسیب دیده است به خبرنگار آژانس باختر گفت: درسال های اخیر اصلاً مواد آرایشی با کیفیت در بازار عرضه نشده است.
او که به داغ ها ونشانه های پیری زودرس که در چهره اش رونما بود اشاره کرده گفت که داکتر های جلدی علت  این مشکل صحی را استفاده از مواد آرایشی  بی کیفیت گفته اند و وی را از استفاده این مواد منع کرده اند اما چون مواد باکیفیت در بازار  وجود ندارد جبراً از موادبی کیفیت استفاده میکنم .
این خانم از مراجع مسوول خواست تا نگذارند مواد آرایشی فاقد کیفیت در بازارهای کشور عرضه شوند.
گل چهره یک زن 65 ساله در پارک مکروریان اول مصروف قدم زدن است میگوید : درسابق هر زن یک گده موی داشت اما حال دختران درجوانی  موی سر شانرا از دست میدهند علت این همه استفاده از شامپو های بی کیفیت وتقلبی است که در بازار ها  به قیمت گزاف وبا مارک های خارجی به فروش میرسد وکسی پرسان نمیکند .
محمد ،مالک فروشگاه ایرانیان درشهر نو میگوید ، اکثراً د کانداران شهر به ما مراجعه میکنند ومیگویند مواد  تاریخ گذشته تانرا هدر نکنید به ما بدهید که چند روپیه غربیی کنیم .
وی مشکل  دیگر را درارزش مواد با کیفیت میداند ومیگوید یک قطعی کریم را اگر صد افغانی بگوئیم که از کیفیت خوب برخور دار است کسی نمی خرد و میگوید در مندوی این کریم را30 افغانی میدهد .
به نظر وی مردم  هم کمتر به کیفیت،  ارزش قایل اند.
فروشنده های مواد آرایشی نیز از  مو جودیت مواد با کیفیت وفاقد کیفیت در فروشگاه ها ی شان سخن می گویند.
داد الله دکاندار  مندوی شهر کابل به خبرنگار آژانس باختر گفت: فقط میداند که مواد آرایشی با کیفیت وبدون کیفیت را نظر به ارزش وقیمت آن ازهم تفکیک نماید.
او گفت، پودر روی ، میکپ ،سرخی ، ریمل ، سایه چشم ،لبسرین ، کجل بیشتر توسط زنان خریداری  می شود وفروشنده ها نیز برویت قیمت این مواد را به مشتری مورد نیاز شان توصیف وعرضه میکنند.
این فروشنده به جواب سوالی  که مواد بی کیفیت به مشتری ها خطر ناک ویا عارضه را پیش می آورد، گفته یی معروف را به کار برد که ارزان بی علت نیست وقیمت بی حکمت یعنی  هر موادی که باقیمت گرانتر  در بازار  عرضه شود کیفیت آن مناسب وضرر آن اندک است اما باید این تفکیک را یک مرجع مسوول دولتی مشخص کند .
خبرنگار آژانس باختر این معضل اجتماعی را با  وزارت صحت عامه  درمیان گذاشت عبدالصبور نریمان مشاور ملی  روابط عامه  آن وزارت گفت که  تمام مواد آرایشی به شمول  مواد دوایی وغذایی  که از طریق گمرک های کشور وارد می شوند درریاست کنترول دوا یی وغذایی آن وزارت مورد ارزیابی  قرار می گیرند ودرصورتیکه  کیفیت آن اندک  باشد ویا طبق معیار نباشد اجازه عرضه به بازار  رانمی یابد .
وی گفت، در شرایط کنونی اکثریت مواد آرایشی  موجود در بازار  به طور قاچاقی واز راه های غیر قانونی وارد می شوند.
به هر صورت توجه به این معضل صحی نیز  از نیاز های  مهم درکشور  شمرده می شود و باید  مسوولان امور در زمینه اقدامات ضروری را رویدست بگیرند و آنچه که استفاده آن هم به اقتصاد ضربه وارد میکند وهم به صحت ، سلامتی وزیبایی صورت وجلد مردم ما را به خصوص قشر زنان ودختران را متاثر میسازد ،عطف توجه مسوولان امور را میطلبد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا