گزارش ها

قطر به اشاره امریکا دفتر طالبان را در دوحه ایجاد کرد

کابل  باختر  23 جوزا
قطر رابطه پر تنش را با کشور های حوزه خلیج فارس وشماری از کشور های عربی  تجربه میکند.
به گزارش آژانس باختر، دلیل این است که این کشور ها ، قطر را حامی گروه های هراس افگن میدانند که در عین حال افراط گرایی را ترویج میکند و زمینه را برای مداخله کشور های دیگر در خلیج فارس مساعد ساخته است، این کشور همچنان متهم است که  دهلیز ارتباط گروه های تروریستی با نقاط دیگر جهان است  و همه گروه های تروریستی به شمول طالبان افغان در این کشور دفتر دارند.
در این میان ایجاد دفتر نمایندگی طالبان در دوحه که چند سال قبل آنهم در زمان ریاست جمهوری کرزی صورت گرفت، باعث تشدید تشنج میان حکومت حامد کرزی  و دولت امریکا شد. کرزی را باور به این بود  که این دفتر به اشاره امریکائیان ایجاد شده است.
حالا که اتهام حمایت از گروه های تروریستی  به قطر وارد گردیده  و در این میان از ایجاد دفتر طالبان در آنکشور سخن گفته میشود  مقامات قطری میگویند که آنها به درخواست امریکا اجازه فعال شدن دفتر طالبان را دادند.
  مطلق القحطانی، سفیر وزارت خارجه  قطر در امور مبارزه با هراس افگنی، گفته است که دوحه به درخواست امریکا، میان واشنگتن، کابل و گروه طالبان کانال ارتباطی ایجاد کرد.
القحطانی گفته است: قطر به درخواست امریکا و با توجه به سیاست‎های باز خود، برای برقرای گفتگوها میان افغانستان، امریکا و گروه طالبان به هدف برقراری صلح، تلاش کرد.
دفتر سیاسی طالبان در سال ۲۰۱۳ کار خود را در قطر آغاز کرد، اما بعدأ حکومت قطر آن را بست.
گفته می‎شود که تا هنوز هم رهبران طالبان در دوحه هستند.
دوحه تاکید دارد که دفتر طالبان  یک دفتر غیر رسمی است، شماری از آگاهان سیاسی افغان میگویند که طالبان با ایجاد دفتر در دوحه برای خود رسمیت بخشیده  و از طریق همین دفتر با بسا از سفارت خانه در دوحه تامین ارتباط کردند  حتا زمینه شرکت شان را در بعضی از نشست های بین المللی  مساعد ساختند در حالیکه افغانستان در دوحه در آن سالها نمایندگی فعال سیاسی نداشت واین فرصت آنرا مساعد ساخت تا طالبان خود را برای برخی کشور ها  به عنوان یک جریان اثر گذار سیاسی در افغانستان معرفی کنند.
این آگاهان میگویند که اکنون فرصت آن  مساعد گردیده است تا دولت افغانستان به فعالیت این دفتر خاتمه بخشد و دولت قطر را که حکومت محمد اشرف غنی را به عنوان دولت مشروع به رسمیت می شناسد تحت فشار قرار دهد تا دفتر طالبان را در آنکشور ببندد.ختم / عبدالخالق

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا