جهان

روسیه از افزایش فعالیت نظامی غرب در سرحدات خود نگران است

مسکو – بی بی سی – 9 ثور – باختر
روسیه از افزایش حضور نظامی غرب در نزدیکی سرحدات خود ابراز نارضایتی کرده است.
به گزارش منابع خبری روسیه، سرگی شویگو، وزیر دفاع آن کشور، اعزام قطعات نظامی امریکا به کشورهای همسایه روسیه را مورد انتقاد قرار داده است.
هفته گذشته گزارش شد که به دلیل افزایش تنش در اوکراین، وزارت دفاع امریکا به منظور "اطمینان‌بخشی" به کشورهای همسایه روسیه، به اعزام قطعات نظامی جدید به پولند، لیتوانیا، لیتویا و استونیا مبادرت کرده است.
به گفته سخنگوی وزارت دفاع روسیه، جنرال شویگو در تماس تیلفونی با چک هیگل، وزیر دفاع امریکا، از "افزایش بی‌سابقه فعالیت نظامی امریکا و سازمان ناتو" در سرحدات روسیه سخن گفته و آن را نگران‌کننده خوانده است.
بحران سیاسی اوکراین که با اقدام پارلمان آن کشور به برکناری ویکتوریانوکوویچ، رئیس جمهور طرفدار روسیه شدت گرفته بود، به تسلط شبه نظامیان طرفدار روسیه بر شبه جزیره کریمیا منجر شد و زمینه جدایی این بخش از  اوکراین و انضمام آن به روسیه را فراهم کرد.
در پی جدایی کریمیا، گروه‌های مسلح طرفدار روسیه بخش‌هایی از شرق اوکراین را هم در تسلط خود گرفته و خواستار کناره‌گیری دولت مرکزی اوکراین یا جدایی مناطق شرقی از این کشور و الحاق آنها به روسیه شده‌اند. همزمان، اردوی روسیه نیز به برگزاری مانور نظامی در نزدیکی مرز اوکراین مبادرت کرده است.
این وضعیت باعث نگرانی برخی از متحدان و جمهوری های سابق اتحاد شوروی شده که سیاست متمایل به غرب را در پیش گرفته‌اند.
وزیر دفاع امریکا با بحرانی خواندن وضعیت اوکراین، گفته است که "ادامه سیاست تهاجمی علیه اوکراین" باعث انزوای بیشتر و افزایش فشار دیپلوماتیک و اقتصادی بر روسیه خواهد شد.
هیگل همچنین از روسیه خواسته است تا برای آزادی ناظرین اعزامی سازمان امنیت و همکاری اروپا در اوکراین اقدام کند. این ناظرین توسط شبه‌نظامیان طرفدار روسیه ربوده شده‌اند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا