اقتصاد

حاصلات بی‌سابقه باغ‌های شفتالو در ولایت قندز

کابل/باختر/2 اسد
حاصلات امسال باغ‌های شفتالو ولایت قندز به تناسب سال‌های گذشته به گفته‌ باغداران و مسوولان بی‌پیشنه بوده است.
آژانس باختر به نقل از خبرنامه  وزارت زراعت خبر می دهد که صدها جریب زمین و انواع باغ‌های شفتالودراین ولایت  احداث کرده است که یکی از این باغ‌ها، باغ شفتالو فضل‌واحد در منطقه شنه ‌تپه ولسوالی علی‌آباد می باشد.
فضل‌واحد خان مالک باغ شفتالو در صحبت با مسوول اطلاعات و ارتباطات پروژه‌ ملی باغداری و مالداری وزارت زراعت در زون شمال و شمال‌شرق می‌گوید که او در گذشته هیچ نوع آگاهی درباره‌ی مسایل باغداری نداشت اما بعد از شامل شدن در گروه باغداری پروژه‌ی ملی باغداری و مالداری و احداث یک جریب باغ شفتالوی ترکی در زمینش، توانست که بیش‌تر روش‌های باغداری را به شکل نظری و عملی بیاموزدو حاصلات بیشتر نسبت به سال گذشته به دست آورد
فضل‌واحد  باآنکه از سواد بهره کافی ندارد ٬اما فکر بسیار عالی دارد٬می‌گوید:  در سال جاری حاصل یک جریب شفتالو را ۱۵۰ هزار افغانی فروخته است که در گذشته این رقم بالاتر از ۱۰ هزار افغانی نبود.
او دلیل این افزایش را در حاصلات باغ شفتالوی خود، مراقبت درست از باغش می‌داند و از خدمات پروژه‌ ملی باغداری و مالداری وزارت زراعت که برایش عرضه شده است، بسیار خرسند است.
باغداران زیاد دیگر نیز امسال از حاصلات باغ‌های شفتالوی که از سوی پروژه ملی باغداری و مالداری وزارت زراعت  احداث شده است بسیار خرسند اند.
در حال حاضر قیمت یک کیلو شفتالو در بازارهای کندز ۸۰ تا ۹۰ افغانی است.
نازیلا عزیزی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا