گزارش ها

امریکا سالانه ۵۰۰ میلیون دالر به طالبان رشوه داده است

کابل/  ۱۶ سنبله / باختر
اسد درانی رییس پیشین استخبارات نظامی پاکستان«ISI» افشا کرده است که امریکا به طالبان سالانه ۵۰۰ میلیون دالر پرداخت کرده است.
درانی که از سال ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۲ رییس استخبارات نظامی پاکستان بود،به یک روز نامۀ پاکستانی گفته است که امریکابرای طالبان به بهانه های مختلف پول داده است. با آن که طالبان دریافت پول از امریکا را یک نوع باجگیری و یا رشوه از سوی امریکا تلقی کرده اند مگر در حقیقت امریکا طالبان را حمایت مالی کرده است.
درانی به روز نامۀ پاکستان تودی گفته است که طالبان سالانه ۵۰۰ میلیون دالراز سوی امریکا دریافت کرده اند و این جدا از اسلحه ،مهمات و تجهیزات نظامی است که به نام های مختلف به طالبان داده می شد و در بسیاری حالات این اسلحه و تجهیزات،به گونه یی که گویا طالبان از آن به غنیمت گرفته اند در اختیار این گروه قرار داده شده است .
درانی به این مساله نیز اشاره کرده است که امریکا تصمیم جدی برای بازسازی ارتش افغانستان نداشت.
به گفتۀ درانی« امریکا سالانه میلیاردها دالر را با هزینه روی ارتش افغانستان هدر داده است. مگر با پرداخت های مخفیانه که با صراحت می توان گفت تا ۵۰۰ میلیون دالر در سال می رسد،طالبان را حمایت مالی کرده است.»
باید گفت که طالبان درسال های اول دهۀ نود میلادی زمانی که بینظیربوتو نخست وزیر پاکستان بود در صحنۀ سیاسی و نظامی افغانستان پدیدار شدند و حرکت خود را ازبولدک قندهار آغاز کردند.
بوتو نخست وزیر مقتول پاکستان در آن زمان گفته بود که انگلیس طراح پروژه طالبان است امریکا و سعودی آنان را کمک مالی می کنند وپاکستان مامور تطبیق این پروژۀخواهد بود.
درانی در بارۀ طالبان گفته است: اهداف ما در افغانستان برآورده شده است و این طالبان اند که نقش اصلی در آینده افغانستان دارند.
درانی با این گفته ها کوشیده است که این پیام را دهد که پیروزی طالبان، پیروزی پاکستان است و این پاکستان است که می تواند در بارۀ آینده سیاسی حرف زند.
درانی حرف های دیگر هم داشت که از یک سو نیات و اهداف پاکستان در قبال افغانستان را واضح می کند و از طرف دیگر وابستگی طالبان  را با پاکستان بیشتر برملا می کند.
درانی گفته است «ما نگران آینده افغانستان نیستیم، طالبان موقعیت غالبی دارند، آنان جنگ علیه نیروهای آمریکایی را پیروز شده‌اند.»
درانی  باور دارد که طالبان پس از شکست ناتو یک جریان غیرقابل توقف است.
وی در روند صلح افغانستان، نقش پاکستان را تاثیرگذار دانست و یاد آور شده است که پاکستان روند صلح بین طالبان و آمریکا را تسهیل کرده است و اکنون باید از موفقیت مذاکرات میان افغانان اطمینان حاصل کند.
همچنان اوگفته است «طالبان نقش اصلی  در آیندۀ افغانستان دارند و افزون بر آنان،چهره‌هایی مثل عبدالله عبدالله و محمدمحقق نیز در نظام آینده نقش خواهند داشت.»
اما رییس سابق سازمان اطلاعات ارتش پاکستان گفته است که رییس جمهور کنونی افغانستان بر این کشور تحمیل شده است و در آیندۀافغانستان هیچ نقشی نخواهد داشت.
درانی گفته است که اسلام‌آباد یک اتحادمنطقه‌یی را با روسیه، چین، ایران و ترکیه در خصوص تصمیم دربارۀ آیندۀ افغانستان شکل داده است وپاکستان نقش مرکزی را در آینده ایفا خواهد کرد.
وی با صراحت گفته است که سعودی دیگر نقشی در افغانستان ندارد.
سجیه خبرنگار آزاد در مورد گفته های این جنرال باز نشسته استخبارات پاکستان به خبرنگار آژانس باختر گفت :پاکستان از آغاز معضل افغانستان با عمق راهبردیی که در منطقه دارد کوشیده است دراین معضل نقش برادر بزرگ  داشته باشد به همین دلیل در معضل افغانستان نه تنها یک گروه بل چندین گروه را ساخت و وارد منارعه کرد.
سیر حوادث چندین دهه در افغانستان، واضح کرده است که شماری از سیاست ورزان افغان نیز در این مورد فرصت ساز بوده اند اگر واضح بگویم اگر این سیاست ورزان به دور استخبارات پاکستان غمبر نمی زدند، امروز رییس استخبارات پاکستان گفته نمی توانست ‹ رییس جمهور افغانستان، بر این کشور تحمیل شده است›ویا این که ‹پاکستان نسبت به آینده افغانستان نگران نیست، طالبان موقعیت برتر دارند وامریکا وناتو را شکست داده اند.›
اگر خلاصه بگویم این  شماری از افغانان بوده اند که دست پاکستانرا  درافغانستان دراز کردند،سخن دقیق است که گفته اند در هر بحران عوامل بیرونی دخیل است. هر گاه به عوامل درونی بحران پرداخته شود عوامل بیرونی به خودی خود از میان برداشته می شود.
وحالا هم به همین سیاست ورزان افغان بر می گردد که چگونه کشور را از خطر ماجراجویی ها و برنامه های  اغراض آمیز پاکستان نجات می دهند.
احمد سعیدی آگاه امور سیاسی در بارۀ گفته های درانی به خبرنگار آژانس باختر گفت که درانی با این گفته می کوشد که روحیه همکاران محمد اشرف غنی رییس جمهوری برای افغانستان را تضعیف کند.
به این معنا که امریکا با طالبان صلح کرده است ،طالبان امتیاز های بلند به دست آورده اند و حالا هم در مذاکرات دست بالایی دارند و این طالبان اند که در بارۀ آیندۀ افغانستان تصمیم می گیرند.
درانی با این گفته کوشیده است که دسته و یا تیم همکار با رییس جمهور را متلاشی کند و غنی را منزوی کند.
به هر ترتیب گفته های اخیر درانی در کنار آن که ثابت کرد طالبان یک پروژۀ استخباراتی و در تعریف دیگر یک شرکت امنیتی اند که هر کی پول دهد برای همان کار می کند .
در کنار آن گفته های درانی مداخله گرانه است که در آن کوشیده شده است طالبان به عنوان ابزاری در دست پاکستان معرفی شوند.صائم  زیوری

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا