گزارش ها

امریکا تاکنون ۷۴۰ میلیارد دالر در جنگ بی پایان افغانستان هزینه کرده است

کابل 18 جوزاد باختر
یک مجله امریکایی نوشته است که امریکا تاکنون ۷۴۰ میلیارد دالر در جنگ بی پایان افغانستان هزینه کرده است  و ۱۳۲ میلیارد دالر دیگر را در بازسازی این کشور به مصرف رسانیده است .
گزارشگر آژانس باختر می نگارد : مجله نیوزویک نوشته است ( واشنگتن که زمانی برای سرکوب و پاک ‌سازی افغانستان از دست گروه‌های تروریستی وارد جنگ ۱۸ ساله شد، اکنون در حالی به فکر خروج از این جنگ است  که افغانستان  روزانه شاهد حملات خشونت‌ بار و کشته شدن غیرنظامیان است).
به نوشته نیوزویک، تداوم جنگ و خونریزی تنها پاداش حضور نیروهای نظامی آمریکا در افغانستان است و همچنان این کشور بعد از ۱۸ سال جنگ، از فساد مالی نیز رنج می‌برد.
دربخش صحی ٬افغانستان به دلیل جنگ طولانی مدت نتوانسته در این بخش موفقیت چشمگیری به دست آورد و مردم از خدمات ضعیف صحی و بیمارستان‌های غیر معیاری  رنج می‌برند.
نیوزویک درا دامه گفته است که نزدیک به ۱۸ سال قبل، پس از حمله آمریکا و متحدانش به افغانستان، ناامنی، جنگ و تلفات گسترده غیرنظامیان در این کشور به رخداد های ی روزانه تبدیل شده است  و بحران حضور گروهی به نام طالبان نه‌تنها از بین نرفت، بلکه با شکل‌گیری و فعالیت بیش از ۲۰ گروه تروریستی دیگر مانند داعش در افغانستان، وضع امنیتی این کشور پیچیده‌تر نیز شد.
با شروع مذاکرات آشکار آمریکا و طالبان برای صلح در افغانستان که به گفته خود آمریکایی‌ها از پس سال‌ها ارتباط و مذاکره پنهانی انجام شد، دولت واشنگتن در حالی از پیشرفت در مذاکرات سخن می‌گوید که گروه طالبان در رأس فهرست شروط خود برای هر صلحی، خروج نظامیان خارجی به فرماندهی آمریکا را از افغانستان قرار داده است.
خروج امریکایی‌ها از افغانستان مبنای هر توافق صلحی با طالبان محسوب می‌شود؛ اما امریکا هرگز تکلیف خود را با این مطالبه طالبان به روشنی مشخص نمی‌کند و اغلب بابازی واژگان و لفافه جملات کلی و مبهم؛ از جواب قطعی در خصوص مذاکرات خود با طالبان حاشیه می رود.)
از این گفته برمی آید که رسانه ها و جامعه امریکا از برخورد حکومت امریکا با  قضایای افغانستان راضی نیستند .
آگاهان سیاسی مطرح می کنند٬مشکل در این است که امریکا در طول هژده سال گذشته در مسیری که باید حرکت می کرد،  نکرد . امریکا در پوشش مبارزه با هراس افگنی در پی اهداف منطقه یی خود بود و رشد مجددگروه های هراس افگن را بعد از حملات یازده سبتمبر نادیده گرفت تا برای حضور در منطقه توجیه داشته باشد .
این آگاهان می گویند گه هزینه ۷۴۰ ملیارد دالر در جنگ افغانستان و هزینه ۱۳۲ ملیارد دیگر در باز سازی افغانستان تنها یک تبلیغ است در حالی که برای بازسازی افغانستان٬ یک رقم به مراتب کمتر از آنچه گفته شده است  به مصرف رسیده است .
۱۳۲ ملیارد دالر برای جامعه فقیر افغانستان پول بسیار زیاد است که اگرواهی و خیالی نمی بود امروز چهره افغانستان تغییر می کرد .
روز نامه نوشته است که  امریکا از چگونگی مذاکرات خود با طالبان وضاحت نمی دهد واین تنها نگرانی سیاسیون و رسانه های امریکایی  نیست بل دولت و مردم افغانستان هم خواستار وضاحت این روند اند
روز نامه در باره خروج نیروهای امریکایی از افغانستان نیز حرف های داشته است در حالی دولت و مردم افغانستان بر خروج مسوولانه امریکا از افغانستان تاکید دارند . صائم

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا