سیاست

محمد اشرف غنی رییس جمهور نماز عید سعید فطر را در مسجد جامع دلگشای ارگ ادا کرد

کابل باختر 14 جوزا
محمد اشرف غنی رییس جمهوری اسلامی افغانستان صبح امروز پس از معاینه قطعه تشریفات، نماز عید سعید فطر را در مسجد جامع دلگشای ارگ ادا کرد.
به اساس معلومات دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری به آژانس باختر، در مراسم نماز عید که برعلاوۀ رییس جمهور، شماری از مقامات ملکی و نظامی کشور، اقشار مختلف مردم و تعدادی از سفرای کشورهای اسلامی مقیم کابل اشتراک داشتند، پس از ادای نماز با همدیگر مصافحه و عید مبارکی کردند.
سپس رییس جمهوری در برابر رسانه ها حضور یافت و با تبریکی عید سعید فطر به تمام ملت افغانستان، افزود: قوای امنیتی و دفاعی ما که به خاطر تامین امنیت شهروندان در ایام خجسته عید در احضارات درجه اول قرار دارند و از وجب وجب خاک و مردم کشور دفاع می کنند، عید سعید فطر را تبریک می گویم.
وی به روح شهدای نیروهای امنیتی و دفاعی کشور اتحاف دعا کرد و برای زخمی ها شفای عاجل آرزو کرد و گفت که لویه جرگه مشورتی صلح که لویه جرگه تاریخی بود، یک دیدگاه را برای نظام افغانستان مشخص کرد و عملی کردن آن وظیفه دولت بوده و کار بالای تطبیق قطعنامۀ جرگۀ مذکور آغاز شده است.
رییس جمهور با اشاره به ملاقات اخیر خویش با صدراعظم پاکستان در حاشیه اجلاس سران سازمان همکاری های اسلامی در شهر مکه، گفت: با عمران خان نشست خوبی داشتیم، مجالس تشریفاتی نیاز نیست، باید مجالس عملی باشد و دعوت عمران خان را جهت سفر به اسلام آباد پذیرفتم و به تاریخ شش سرطان به آن کشور سفر خواهم کرد.
وی افزود که تدبیر، تحمل و تفکر منسجم نیاز است تا صفحه جدید تاریخی در مناسبات دو کشور باز شود و به دقت باید پیش برویم تا به یک نقشۀ کار عملی دست یابیم.
رییس جمهوری گفت که اشتراک کنندگان جرگه تقاضا کردند که محبوسان از زندان های کشور رها شود و زمانی که من در خصوص رهایی شماری از زندانیان حرف زدم، اعضای جرگه خواهان رهایی تعداد بیشتری از زندانیان شدند.
وی افزود: به احترام لویه جرگه مشورتی صلح به لوی څارنوالی هدایت دادم تا دوسیه های بیشتر زندانیان را برای رهایی در نظر گیرد و از اینکه قانون جزا تعدیل شده است، رییس جمهور صلاحیت بیشتر به خاطر عفو زندانیان دارد، بناً به احترام جرگه و عید سعید فطر به تعداد ۸۸۷ تن از محبوسان از زندان های مختلف کشور رها می شوند.
رییس جمهور کشور در خصوص انتخابات گفت : به قوای امنیتی و دفاعی هدایت داده ام تا در انتخابات بی طرف باشند و تنها وظیفه شان را که تامین امنیت انتخابات است، انجام دهند.
وی افزود : تمام کارمندان ادارات ملکی نیز در زمان انتخابات بی طرف می باشند و ما باید انتخابات را در میدان مسطح و به گونه شفاف و آزاد برگزار کنیم.
رییس جمهوری خطاب به نامزدان ریاست جمهوری گفت: ما باید روی اصول اخلاقی انتخابات به موافقه برسیم، انتخابات شفاف خواست ما می باشد و وظیفه داریم که زمینه برگزاری انتخابات را برای ملت فراهم کنیم تا رای خویش را به گونۀ آزاد به نامزد دلخوا شان استعمال کنند.# ذبیح علم

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا