سیاستجامعه

اميرالمومنين هبة الله آخند زاده در باره حقوق زنان فرمان صادر کرد

کابل/۱۲قوس/باختر
فرمان خاص عالیقدر امیرالمؤمنین در مورد حقوق زنان صادر شد
بسم الله الرحمن الرحیم
مقام رهبری امارت اسلامی به همه مسوولان امارت اسلامی، علمای کرام و بزرگان قومی هدایت می‌دهد که برای تامین حقوق ذیل زنان اقدامات جدی کنند:
۱- رضایت دختران بالغ در اثنای نکاح ضروری است (البته، نکاح با کفو (هم مثل) باشد و خطر فتنه و فساد هم در آن نباشد).
هیچ‌کسی کدام زن را به جبر و اکراه به نکاح مجبور نمی‌تواند.
۲- زن مال نیست، بلکه انسان آزاد و اصیل است و هیچ‌کسی آن را در بدل صلح (بد) داده نمی‌تواند.
۳- پس از وفات شوهر، هرگاه عدت شرعی (چهار ماه و ده روز و یا وضع حمل) سپری شود، زن بیوه را نه برادر شوهر به زور به نکاح گرفته می‌تواند و نه کسی دیگری. زن بیوه در مورد نکاح و تعیین سرنوشت خود صاحب اختیار است (البته که اصل کفو (هم مثل) و جلوگیری از فتنه و فساد در نظر گرفته شده باشد).
۴- گرفتن مهر از شوهر نو حق شرعی زن بیوه است.
۵- زن در مال شوهر متوفی، اولاد، پدر و دیگر اقارب به طور فرضیت و عصبیت حق میراث و سهم ثابت دارد و هیچ‌کسی وی را از حق اش محروم کرده نمی‌تواند.
۶- کسی که چند زن دارد، مکلف است حقوق همه زنان را مطابق حکم شرعی بدهد و در بین شان عدل قایم کند‌.

برای تعمیل حکم فوق و تطبیق خوب آن، نهادهای ذیل امارت اسلامی در بخش‌های مربوطه خود اقدامات انجام بدهند:
الف: به وزارت حج و اوقاف حکم می‌شود که در مورد این هدایات در باره حقوق زنان؛ علما و خطبای کرام را تشویق کنند، تا از راه خطبات و مواعظ خود، مردم را بفهمانند که بر زنان ظلم نشود و ندادن حقوق زنان سبب نارضایتی و قهر و عذاب خداوند متعال می‌شود.
ب: وزارت اطلاعات و فرهنگ نیز با استفاده از وسایل خود مطالب مفید ترغیبی و ترهیبی را در باره حقوق زنان به شکل تحریری و صوتی به گونه دوامدار به نشر بسپارد.
صاحبان فن و استعداد را برای تکثیر و اشاعت رسایل مفید تشویق کند و به حد ممکن بعضی رسایل کوتاه و مهم را با استفاده از وسایل خود به چاپ برساند، تا در باره حقوق شرعی زنان توجه علمای کرام جلب و زمینه آگاهی عامه و جلوگیری از ظلم جاری بر زنان، آسان شود.
ج: مقام عالی ستره محکمه به تمام محاکم هدایت دهد تا عرایض زنان خصوصا در باره حقوق بیوه‌ها و ظلم بر آن ها را به گونه اصولی بگیرند و در این مورد غفلت نکنند، تا زنان برای نجات از ظلم و به دست آوردن حقوق شرعی شان نا امید نشوند.
د: والیان و ولسوالان با وزارت‌خانه‌های یادشده و سترکه محکمه در عرصه تطبیق این فرمان همکاری همه‌جانبه کنند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا