اخبارجهان

امریکا به روسیه: به پیمان آسمان‌های باز برنمی‌گردیم

واشنگتن/وی او ای/8 جوزا/ باختر

ایالات متحدۀ امریکا می‌گوید که آن کشور به پیمان کنترول تسلیحات “آسمان‌های باز” دوباره ملحق نخواهد شد؛ تصمیمی که روسیه آنرا ا “اشتباه سیاسی” خوانده است.

براساس این پیمان ۱۹۹۲، هر دو کشور حق داشتند بر فراز تاسیسات نظامی یک دیگر پرواز‌های نظارتی را انجام دهند.

تصمیم ترک این پیمان سال گذشته توسط ادارهٔ دونالد ترامپ، رییس جمهور پیشین امریکا اتخاذ شده بود، اما مسکو امیدوار بود که ادارهٔ جو بایدن،‌ رییس جمهور امریکا آنرا دوباره احیا کند.

وندی شرمن، معاون وزیر خارجهٔ امریکا روز پنجشنبه به همتای روسی اش گفت که ادارهٔ بایدن تصمیم گرفته است تا به پیمان آسمان‌های باز دوباره برنگردد و روسیه را به نقض آن متهم کرد؛ اتهامی که مسکو آن را رد کرده است.

در بیانیه‌یی وزارت خارجه آمده است: “امریکا متاسف است که پیمان آسمان باز به دلیل نقض روسیه تضعیف شده است… افزون بر آن، رفتار روسیه از جمله اقدامات اخیر آن در ارتباط به اوکراین، اقدامی یک شریکی نیست که به اعتمادسازی متعهد باشد.”

این در حالی است که بایدن در هنگام مبارزات انتخاباتی‌اش از این اقدام ادارهٔ ترامپ انتقاد کرده بود و آنرا یک عمل “کوتاه بینانه” توصیف کرده بود.

سرگی ریابکوف، معاون وزیر خارجهٔ روسیه روز جمعه  گفت که اقدام واشنگتن فرصت از دست رفته برای تقویت امنیت در اروپا است.

با این تصمیم واشنگتن، پیمان کنترول تسلیحات هسته‌یی “آغاز جدید” یگانه پیمان بین امریکا و روسیه است که پا برجا باقی می‌ماند.

براساس این پیمان که در سال ۲۰۱۰ امضا شد، حد اعظمی سرگلوله‌های هسته‌یی امریکا و روسیه که بیشترین تسلیحات هسته‌یی را در اختیار دارند به۱۵۵۰ سرگلوله محدود می‌شود. فریده بابک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا