سیاست

نشستی به ریاست محمداشرف غنی در خصوص مدیریت آب‌های کابل، دایر شد

کابل/ ۱۰حمل/ باختر
نشستی به ریاست محمداشرف غنی رییس جمهوری اسلامی افغانستان، روی طرحی به منظور مدیریت آب های کابل، برگزار شد.
به اساس معلومات دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری به آژانس باختر٬ در این نشست که دیروز در ارگ انجام شد، معاونین ریاست جمهوری و نمایندۀ فوق‌العادۀ رییس جمهور در امور توسعۀ اقتصادی و تجارتی و کاهش فقر نیز حضور داشتند، ابتدا عبدالرحمن عطاش رییس عمومی اجراییه ی شرکت انکشاف ملی، در خصوص طرح مدیریت آب های کابل صحبت کرد و گفت که این طرح شامل پنج زون در کوه های چهار اطراف شهر کابل است.
وی افزود که با ایجاد بندهای کوچک آب و وصل‌کردن آن‌ها از طریق شبکه و ریختن آن به دریای کابل، زمینه برای بهترشدن ایکوسیستم شهری، زراعتی شدن زمین های بیشتر، سبزشدن چهار اطراف شهرکابل باغرس نهال و کاریابی برای مردم محل، فراهم خواهد شد.
رییس عمومی اجراییه ی شرکت انکشاف ملی افزود که ساحات سروی شده در پنج زون (دامنه کوه های چهار اطراف شهر کابل) زمین دولتی است، در آن ساحات٬ کسی ادعای مالکیت نکرده است و ساحات انتخاب‌شده برای تطبیق طرح متذکره، از امنیت خوب بهره مند است.
در این نشست، معلومات تصویری تطبیق طرح مدیریت ذخیره سازی آب‌های کابل، توسط یکی از مسوولان شرکت انکشاف ملی ارائه شود.
سپس امرالله صلح معاون اول ریاست جمهوری صحبت کرد و در کنار مفیدخواندن این طرح، گفت که قبل از تطبیق طرح یادشده، باید چالش های حقوقی ساحات حل شود و عوارض منفی ساخت بندهای کوچک ذخیره آب و شبکه سازی آن در دامنۀ کوه های چهار اطراف شهر کابل، بررسی شود.
بعد استاد سرور دانش معاون دوم رییس جمهوری صحبت کرد و با ارزنده خواندن این طرح، گفت که باید مقررات قرنطین ویروس کرونا در تطبیق این طرح، در نظر گرفته شود.
رییس جمهوری بعد از شنیدن معلومات یادشده، از این طرح استقبال کرد و گفت که مدیریت و مراقبت واضح این پروژه ضروری است و ساحاتی که این طرح در آن تطبیق می شود، باید مردم در آن حس مالکیت داشته باشند.
رییس جمهوری تاکید کرد که مردم هرناحیه شهر کابل به پارک تفریحی ضرورت دارند و کمبود پارک های تفریحی در این شهر محسوس است. وی همچنان گفت که در شهرکابل به میدان های ورزشی برای جوانان نیاز است و باید زمینه برای ایجاد آن فراهم شود.
رئیس جمهوری گفت که زنان در شهرکابل جای برای تفریح ندارند و در این پارک ها، موقعیت های برای آنان درنظر گرفته شود. در هر ولسوالی کابل باید مانند بالا باغ، پارک های تفریحی ایجاد شود و زمینه ها برای تمویل آن فراهم شود. وی گفت که باید نوع پروژه ها تغییر یابند تا بسترها برای کاریابی بیشتر شود.
در پایان این جلسه طرح مدیریت ذخیره سازی آب‌های کابل مورد تصویب قرار گرفت. احمدضیا احمدی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا