جامعه

پيام اداره ملي حفاظت محيط زيست به مناسبت روز جهاني زمين

كابل/3/ثور/باختر

سوم ثور مصادف با روز جهاني زمين است كه همه ساله در تمام جهان از آن تجليل بعمل مي آيد. در اين روز طرفداران محيط زيست، زمين را چون هديه اي خداوند(ج) گرامي ميدارند تا آگاهي عامه را نسبت به حفاظت محيط زيست نهادينه ساخته‌،جهانيان را به پاكي زمين و خود داري از تخريب و آلودگي آن تشويق نمايند. تاريخچه تجليل از روز جهاني زمين برميگردد به نيمه دوم قرن بيستم ميلادي، تلاش و كوشش دانشجويان وفعالان محيط زيستي موجب گرديد كه روز 22 اپريل 1970 ميلادي بحيث روز زمين در تاريخ محيط زيست جهان ثبت و اعلام گردد و از آن روز به بعد همه ساله از سوي دوستداران محيط زيست تجليل ميگردد.

اداره ملي حفاظت محيط زيست ازبدو تاسيس آن همه ساله اين روز جهاني را گرامي ميدارد زيرا زمين متعلق به همه جهانيان است و حفاظت از آن مسووليتي است كه انجام آن تلاش مشترك انفرادي و جمعي را مي طلبد. ارج گذاشتن به زمين يكي از دست آوردهاي قرن حاضر نبوده، ارزش زمين و انچه در زمين است ريشه عميق در اديان دارد. خداوند متعال خالق و نگهدارنده زمين ميباشد و هر آنچه درميان آسمان و زمين آفريده شده ، تسبيحگوي خداوند است. انسان خليفه خداوند در روي زمين است و مامور عمران و آباداني آن. خداوند متعال انسان را از زمين خلق كرد و او را به عمارت و آباداني آن مامورساخت چنانچه فرموده است:  او شما را از زمين پديدآورد و در آن شما را استقرارداد پس از او آمرزش بخواهيد آنگاه به درگاه او توبه كنيد كه پروردگارم نزديك (و) اجابت كننده است(سوره هود آيه 61)

بدون شك، يك چنين نگرشي نسبت به زمين مستلزم تغيير نحوه رفتار انسان با طبيعت، چگونگي زندگي در روي زمين وبهره برداري از ذخايرزمين ميباشد.

هموطنان شريف و متدين كشور!
جهانيان درحالي از روز جهاني زمين تجليل به عمل مي آورند كه يك هفته قبل از امروز جوانان شجاع نيروهاي امنيتي كشور ما براي دفاع از زمين، كشور و زندگي ما جان هاي شرين شانرا ازدست داده و جام شهادت را نوشيدند. از خداوند(ج) براي هريك اين شهداي عزيز و آنعده از هموطنان بي دفاع ما كه زندگي خود را از دست داده اند، جنت فردوس و براي بازماندگان شان صبر جميل خواهانيم.

هرچند اين براداران و خواهران شجاع ما امروز در جمع ما حضور ندارند اما ياد و خاطرات شان هميشه در قلوب همه هموطنان ما جاويدان خواهد بود.

بياييد در اين روز با تمامي دوستداران زمين و محيط زيست همصدا شويم وبر پاكي زمين و سلامت محيط زيست تعهد ببنديم و از اين طريق هم پاكي زمين و هم سلامتي خويش را تضمين نماييم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا