سیاست

کنفرانس امنیتی تهران و تاکید برختم جنگ های نیابتی

کابل باختر 23 قوس
رئیس مجلس ایران خواستار خاتمه بخشیدن جنگ نیابتی میان کشورهای منطقه شده است .
علی لاریجانی رئیس مجلس ایران درنشست امنیتی تهران که دو روز قبل در تهران برگزار شد تاکید کرد که کشور های منطقه ظرفیت متمول سازی منطقه را دارا هستند وبرای منازعات در سوریه، یمن و بحرین باید راه حل های سیاسی پیدا شود.
وی از کشور های عربستان سعودی، پاکستان ، مصر، عراق و ترکیه خواست تا به جنگ نیابتی در منطقه خاتمه بخشند.
کنفرانس امنیتی تهران درست زمانی برگزار میگردد که منطقه درگیر معضلات جدی است و رقابت های منطقه یی مشکلات مردم این حوزه را جدی تر ساخته است.
آقای لاریجانی درحالی از کشور های دیگر چون سعودی و پاکستان میخواهد که به جنگ نیابتی شان خاتمه بخشند منطقه درگیر بحران بوده که از جنگ نیابتی کشور های دیگر منشاء گرفته است.
آگاهان سیاسی افغان میگویند که گفته های رئیس مجلس ایران درخصوص مصروف بودن شماری از کشور ها درجنگ نیابتی یک حرف دقیق است.
این آگاهان میگویند: امروز اگر افغانستان است یا سوریه ، عراق است یا یمن به نوعی از جنگ ورقابت منطقه یی کشور های چون روسیه وامریکا از یک طرف ایران و سعودی از طرف دیگر دچار مشکلات جدی اند.
ایرانی ها با حمایت از گروه های خاص دراین کشور ها حساسیت رقبای منطقه یی خود چون سعودی، ترکیه ویا کشور های دیگر حوزه خلیج را بار آورده است و این کشور ها همه به نو به خود با ایجاد شبکه های تروریستی چون داعش در فکر محاصره ایران و شعیه های بیرون آن در سطح منطقه اند.
این آگاهان میگویند که جنگ نیابتی میان روسیه و امریکا و یا ایران وسعودی رنج اصلی را متوجه مردمان ساخته که خود و یا کشور شان میدان این رقابت شده است درحالیکه آنها میلی به این کار ندارند.
این آگاهان از ایران ، سعودی سوال میکند اگر آنها رقابت ومشکلی با هم ندارند ایران دریمن چه میکند؟ و سعودی ها چرا به غرض محاصره ایران خاک افغانها را مورد استفاده قرار میدهند.
به همین سان کشورهای دیگر مانند پاکستان نیز غرض رسیدن به اهداف منطقه یی اش جنگ نیابتی را در افغانستان سازماندهی کرده است .
آگاهان افغان تاکید دارند ، امروز مشکلات که در افغانستان وجود دارد ویا رنج را که اطفال سوری و یا یمن میکشند از برنامه ها و دیدگاه بلند پروازانه کشورها چون ایران ، سعودی ، ترکیه ، پاکستان و امریکا  و روس است و تا زمانیکه  این کشورها از برنامه های بلند پروازانه مگر خام و بی مایه شان کوتاه نیایند مشکل است از نظم  امنیتی در جنوب وغرب آسیا سخن گفت.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا