سیاست

تحریم های تازه امریکا بر ایران ونگرانی ها در کابل و دهلی !

کابل  باختر ۴  سرطان
وضع تحریم‌های تازۀ  امریکا بر ایران نگرانی های را در کابل و دهلی به بار اورده است هند و افغانستان نگران اند که وضع تحریم های تازه دربرابر ایران میتواند روابط اقتصادی و تجارتی این دو کشور با ایران را متاثر سازد.
مقامات در این دو کشور تاکید دارند که ایکا نباید با تحریم های تازه بر ایران به روابط اقتصادی افغانستان  و هند با کشوراسیب برساند.
سخنگوی وزارت امور خارجه افغانستان میگوید  ایران بزرگترین شریک تجاری دولت افغانستان است بنابراین تحریم های امریکای نباید شامل  افغانستان و بخصوص بندر چابهار شود.
سخنگوی وزارت امورخارجه  تجارت با ایران و استفاده  از بندر چابهار رابرای افغانستان حیاتی خوانده  وخواستار لغوتحریم امریکا درروابط با جمهوری ایران شد.
وی اظهار داشته که درچند سال اخیر روابط تجاری کابل وتهران درحال افزایش است وایران به بزرگترین  شریک  تجاری افغانستان تبدیل شده است .
اوبا تاکید گفته است که افغانستان تلاش می‌کند تا تحریم‌های آمریکا به تلاش‌ها برای توسعه بندر چابهار آسیبی وارد نکند.
درهمین حال خان جان الکوزی معاون اتاق تجارت افغانستان نیز تصریح کرد که باید تفاهمنامه جدیدی با هند و ایران به امضا برسد تا افزایش دسترسی افغانستان به بندر چابهار را تضمین کند.
افغانستان به عنوان کشوری محصور در خشکی برای دسترسی به دریا پیش از این کاملا به پاکستان وابسته بود و اسلام‌آباد اجازه دسترسی زمینی محصولات هندی به افغانستان را نمی‌داد.
بنابراین بندر چابهار در ایران ضمن ارائه یک مسیر جایگزین برای افزایش مبادلات تجاری در اختیار کابل و دهلی نو قرار گرفته  که وابستگی کابل به اسلام آباد را بسیار کاهش داده است.
بندر چابهار ارزان ترین و نزدیک مسیر برای صادرات اموال تجاری افغانستان محسوب می‌شود که افغانستان را به آبهای جهانی وصل می‌کند.
ازسوی هم مقامات هندی تاکید دارند که بندر چابهار بهترین گزینه برای انتقال کالاهای هند به افغانستان است و دهلی‌نو تلاش می‌کند هر چه زودتر این مسیر به بهره‌برداری برسد .
به گفته آنان دهلی‌نو نمی‌تواند برای انتقال کالاهای ترانزیتی خود به افغانستان از مسیر پاکستان استفاده کند زیرا بندر چابهار بهترین گزینه برای هند است و دهلی‌نو متعهد است که در همکاری با جمهوری اسلام ایران بندر چابهار را توسعه دهدزیرا  انتقال کالاهای هندی از مسیر بندر چابهار به افغانستان، به سود ۳ کشور است .
درهمین حال برخی آگاهان امور تاکید دارند که تحریم های تازه امریکا علیه ایران نباید بر پروژه های اقتصادی افغانستان  را چون بند ر چابها ر را اسیب وارد کند  باید ایستاده‌گی صورت گیرد تا پروژه بزرگ که مثال آن در سطح منطقه دیده نمی‌شود و برای افغانستان بسیار مهم است با چالش روبه‌رو نگردد. به این امید که مشکلات به میان آمده از سوی دو کشور سبب نشود که این پروژه زیر پرسش برود.
به گفته آنان ، ضرور است تا تمامی کشورها با در نظرداشت اهمیت پروژه بندر چابهار، افغانستان را در عملی شدن این پروژه همکاری کنند. 
بربنیاد گزارش های منتشر شده  در حال حاضر دو شرکت سرمایه‌گذار چینایی و یک شرکت هندی کارهای‌شان را در بندر چابهار متوقف کرده‌اند.
بندر چابهار ارزان ترین و نزدیک مسیر برای صادرات اموال تجاری افغانستان محسوب می‌شود که افغانستان را به آبهای جهانی وصل می‌کند وبندر چابهار برای جابجایی کالا توسط سرمایه گذاران کشور افغانستان کم هزینه ترین و امن ترین مسیر است و می تواند جایگزین مناسبی نسبت به سایر مسیرها باشد.
جاوید روشان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا