اقتصاد

سیگار :335 ملیون دالر درساخت شبکه های برق درکابل هدر شده است

کابل باختر/ 6/سرطان
سیگار یا اداره تفتیش خاص ایالات متحده امریکا برای بازسازی افغانستان میگوید: یافته های آن اداره نشان میدهدکه ممکن سه صدو سی و پنج ملیون دالر درساختن تاسیسات انرژی برق درکابل به  هدر رفته باشد.
جان سیکو سرمنشی خاص امریکا برای بازسازی افغانستان در یک گزارش تازه گفته است، بی کیفیت بودن کار قراردادی ها درتاسیسات انرژی برق تره خیل و تاخیر در سپردن این تاسیسات به حکومت، مصارف آن را بلند برده است.
اوگفته است که حکومت افغانستان درموارد عاجل و شرایط قلت برق درکابل از این تاسیسات استفاده نکرده است و به همین منظور ممکن سه صدوسی و پنج میلیون دالر از پول های اداره انکشاف بین المللی امریکا هدررفته است.
اما یک کارمند اداره برنامه های انکشافی بین المللی امریکا برای افغانستان گفته است که پروژه انرژی تره خیل موفق بوده و زمانیکه دراثر برف کوچ ها درشمال این کشور ، برق کابل قطع شده بود این تاسیسات برق را به کابل فراهم کرده بود.
این درحالیست که سیگار هفته گذشته در گزارش خود از هدر رفتن میلیون ها دالر در نظام معارف ابراز نگرانی کرده بود واز اداره برنامه های انکشافی بین المللی امریکا برای افغانستان خواسته است تا در مورد کمک های امریکا دربخش های معارف افغانستان توضیح دهد، اما این اتهامات ازسوی فاروق وردک وزیر پیشین معارف رد و توضیح پیرامون آن را ضیاع وقت خوانده است.
درحال حاضر کمیسیون مستقل حقوق بشر با  تائید از گزارش سیگار گفته است که بررسی های این نهاد نشان دهنده وجود ده ها مکتب و استادان خیالی درولایت غور است .
به اساس یافته های این نهاد ، وجودمکتب های خیالی که تنها روی کاغذ است زمینه حیف و میل میلیون ها افغانی حقوق معلمان را برای افراد زورمند، قوماندانان و افرادمسلح غیر مسوول فراهم ساخته و حدود هفتاد در صد مکتب های این ولایت بسته هستند و ده ها فرد زورمند محلی بنام معلم پول دریافت میکنند.
باید گفت که مسوولان شرکت برشنا تاکنون در خصوص گزارش اخیر سیگار ابراز نظر نکرده اند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا