امنیت

پنج میلیون دالر انعام برای گرفتاری سر دسته طالبان پاکستانی

کابل باختر   ۱۸  حوت
در حالیکه رابطه میان امریکا و پاکستان دچار تنش وپیچیدگی های زیادی است وزارت امور خارجه امریکا روز پنجشنبه پاداشی پنج میلیون دلاری برای هر نوع اطلاعات که منتج به گرفتاری و یا محل اخفای ملا فضل الله رهبر طالبان پاکستانی گردد، در نظر گرفته است.
گزارشگر اژانس باختر مینگارد : آژانس خبری رویترزگزارش داده است  امریکا همچنین برای اطلاعات درمورد «عبدالولی» از اعضای ارشد طالبان پاکستانی و «منگل باغ افریدی» سرکرده یک گروه شبه نظامی پاکستانی که  متهم به حمله به کاروان نظامیان ناتو در افغانستان است هم برای هر یک جایزه سه میلیون دلار تعیین کرده  است.
طالبان پاکستانی  که فعالیت عمده انها در داخل افغانستان است بعضا در پاکستان نیز دست به فعالیت های هراس افگنانه زده اند  این گروه حمله تروریستی  سال ۲۰۱۴ میلادی بر یک مکتب در شهر پیشاور را برعهده گرفت که از اثر آن شماری از دانشجویان  و اطفال که عمدتا فرزندان نظامیان پاکستانی بودند جان باختند.
گفته می‌شود «ملا فضل الله» که پس از کشته شدن «حکیم الله محسود» سرکرده پیشین این گروه، از طریق قرعه کشی به ریاست برگزیده شده بود، نزدیکی بسیار با رهبران القاعده و طالبان افغانستان دارد.
پاکستان ادعا دارد که او در افغانستان مخفی است مگر دولت افغانستان این ادعا را رد کرده است.
امریکا در حالی یک جایزه پنج ملیون دالری را برای گر فتاری این ملا پاکستانی تعین میکند  که از پاکستان میخواهد تا در برابر شبکه حقانی گروه طالبان که در پاکستان مخفی است اقدام کند.
تعین جایزه برای گرفتاری ملا فضل الله میتواند یک پیام همکاری از سوی امریکا برای پاکستان باشد.
قبلا امریکا برای گرفتاری اسامه بن لادن رهبر القاعده ٬ ملا عمر و ملا اختر محمد منصور رهبران کشته شده طالبان که در پاکستان مخفی بودند  نیز جوایز نقدی تعین کرده بود  مگر تعین جایزه هیچ سودی برای امریکا نداشت.
برخلاف داکتر شکیل افریدی داکتر پاکستانی که در دریافت مخفیگاه اسامه ٬امریکائیان را کمک کرده بود در زندان بسر میبرد.
اگاهان سیاسی افغان میگویند که بهتر است امریکا برای دریافت سر دسته های طالبان به جای تعین جایزه گریبان نظامیان پاکستانی را بگیرد زیرا انها خوب میدانند که در کجا است و مصروف انجام کدام وظیفه سپرده شده میباشند.
ختم /عبدالخالق

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا