اخبارجهان

چگونه چین کنترل هالیوود را به دست گرفت؟

کابل، ۲۵ جوزا، باختر
مدیران در هالیوود آموخته ‌اند خود سانسوری کنند، و تمام چیزهایی که ممکن است موجب دلخوری بیجنگ میشود را از فلم ‌ها حذف می‌ کنند.
آژانس باختر به نقل از العربیه فارسی، اریش شوارتسل، روزنامه ‌نگار مشهور آمریکایی در کتاب اخیر خود تحت نام فرش سرخ به بررسی این موضوع پرداخته است که چگونه سرمایه ‌گذاری‌ های کلان چین در هالیوود باعث شده تا حزب کمونیست این کشور بتواند کنترل عمده صنعت فیلم سازی در آمریکا را به دست گیرد.
هراس هالیوود از واکنش دولت چین به فیلم‌ های پرخرجی که در آنها نقدی به چین وارد شده، باعث شده تا مدیران استودیوهای فیلم سازی آمریکایی عمیقا نگران حساسیت‌ های چینی‌ها باشند. با توجه به اینکه بازار چین بسیار سودآور است، مدیران هالیوود آموخته‌ اند خود سانسوری کنند، و تمام چیزهایی که ممکن است موجب دلخوری بیجنگ میشود را از فلم ‌ها حذف می ‌کنند.
به گفته نویسنده، چین از نفوذ اقتصادی خود بر هالیوود استفاده می ‌کند تا فلم‌ های آمریکایی را مورد یک فرآیند بی ‌سابقه فلتراسیون ایدئولوژیک قرار دهد. بر فرض مثال، در فلم‌ های آمریکایی که در چین به نمایش گداشته میشود، نباید هیچ اشاره‌ یی به آخرت و زندگی پس از مرگ وجود داشته باشد.
روایات ایستادگی ضعیف در برابر قوی که می ‌تواند به ایستادگی فرد در برابر سیستم کمونیستی تعبیر شود، جایی در چین ندارد. هنگامی که ستارگان هالیوودی برای دید و بازدید های تبلیغاتی به چین می‌ روند، موظف اند از چارچوب‌های ایدئولوژیک حزب کمونیست پیروی کنند، و مثلا اسمی از تبت یا تایوان نبرند.
از سوی دیگر، در برابر حذف مسائل نا مطلوب، تهیه ‌کنندگان هالیوودی چیزهای مطلوب دولت چین را در فلم‌ های خود می‌ گنجانند. مثلا، در نسخه نمایش چین فلم ترنسفورمرز، به جای جنگنده‌ های آمریکایی که هنگ‌ کنگ را از حمله ربات‌ های غول پیکر نجات می‌ دهند، جنگنده‌های چینی گذاشته شده ‌اند. در عین حال، شخصیت‌ های آمریکایی مدام در فلم‌ های ساخت چین خشن ‌تر می ‌شوند.
به گفته شوارتسل، فرش سرخ داستان رابطه‌ میان هالیوود و حزب کمونیست چین است؛ و این رابطه هنگامی شکل گرفت که هالیوود متوجه شد به پول چین نیاز دارد، و چین هم فهمید می ‌تواند با تقدیم هدایای ویژه خود ابتدا هالیوود را مسحور و سپس تسخیر کند.
سید مصطفی میری

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا