سیاستTOP

چکیده سخنرانی ها در نشست ویژه سازمان همکاری های اسلامی در پاکستان

کابل/28قوس/باختر
چکیده سخنرانی ها در هفدهمین نشست ویژه سازمان همکاری های اسلامی(OIC) که با حضور وزرای امور خارجه و نمایندگان ده ها کشور اسلامی و نمایندگان امریکا، روسیه، چین، آلمان، جاپان، فرانسه، ایتالیا و نمایندگان سازمان ملل و اتحادیه اروپا به میزبانی پاکستان و حمایت مالی عربستان سعودی در باره افغانستان، در اسلام آباد امروز(28قوس) برگزار شد:
• حسین ابراهیم طه، دبیرکل سازمان همکاری اسلامی، خواستار احترام به حاکمیت و یکپارچگی و تمامیت ارضی افغانستان شد.
• مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، با بیان اینکه باید با حمایت از نظام مالی افغانستان، از فروپاشی اقتصاد این کشور جلوگیری کرد، بر دریافت راه های مناسب حل مشکل افغانستان تاکید کرد وگفت که باید در راستای دستیابی به ثبات در افغانستان با طالبان همکاری شود‌
• فیصل بن فرحان آل سعود، وزیر خارجۀ عربستان سعودی گفت که بحران اقتصادی در افغانستان نه ‌تنها برای افغانان مشکل‌ساز است؛ بلکه پیامدهای ناگوار امنیتی برای صلح و ثبات در منطقه و جهان نیز خواهد داشت.
• ایمن الصفدی، وزیر خارجه اردن گفت: افغانستان در حال حاضر بر سَر یک دو راهی قرار گرفته است؛ یا عقب‌گرد و فروپاشی یا بهبود وضعیت و حرکت به سمت جلو. همه ما باید به صورت مشترک و دسته جمعی برای تحقق منافع ملت افغانستان وارد عمل شویم. بیش از نیمی از ساکنان افغانستان اکنون با خطر فقر شدید مواجه است.
• عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان گفت که افغانستان از چهار دهه جنگ داخلی رنج می برد و این وظیفه ماست که به افغانستان کمک کنیم.
• شاه محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان، خواستار ارائه بی قید و شرط کمک‌های بشردوستانه نهادهای بین‌المللی به افغانستان شد و گفت که این سازمان برنامه سیاسی ندارد، اما مایل است برای مردم افغانستان که از بحران قریب‌الوقوع رنج می‌برند، کار کند.
• وزیر امور خارجه پاکستان در اجلاس پاکستان گفت: مردم افغانستان نیازمند کمک‌های فوری بشردوستانه هستند و تشکیل صندوق مالی کشور‌های اسلامی برای تحقق این هدف ضروری است.
• مولوی امیرخان متقی سرپرست وزارت امورخارجه افغانستان گفت: ما به‌عنوان یک دولت مسوول و نمایندۀ شهروندان افغانستان، تامین حقوق بشر، حقوق زنان و مشارکت شخصیت‌های شایسته از اقشار مختلف، در دولت را مسوولیت خود می‌دانیم و در این زمینه کارهای زیادی انجام داده‌ایم و متعهد به دوام آن استیم.
• مولوی امیرخان متقی، در این نشست گفت: واقعیت این ا‌ست که با آمدن ا.ا.ا. جنگ ۴۳ ساله در افغانستان به پایان رسیده است و برای اولین بار در چهار دهۀ گذشته، شمار تلفات به صفر رسیده‌است.

ا.ن.د

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا