جامعه

صلح بدون مشارکت مردم ناپایدار است

کابل باختر/ ۱۷/ سنبله
درهربرنامه صلحی که مردم درآن مشارکت نداشته باشند صلحی ناپایدار و شکننده خواهد بود.
پایان هر جنگ ومنازعه صلح است اما درصلحی که خواست ها ،نظرات و نگرانی های اقشار مختلف جامعه مدنظرنباشد صلح ناپایدار و شکننده خواهد بود.
دولت افغانستان به عنوان طراح اصلی صلح و مذاکره با مخالفان دردفاع و حمایت از مذاکراتی قرار دارد که نمایندگان مردم افغانستان درلویه جرگه مشورتی صلح به عنوان راهکار ارائه کردند.
نمایندگان مردم درلویه جرگه صلح این مسوولیت را به دوش زعامت کشور گذاشتند که به خاطر تامین صلح پایدار و باعزت روند مذاکرات را با مخالفان آغازکند.
دولت برای تحقق اهداف مردم ، روند صلح با مخالفان را اعلام کرد و به همین دلیل صلح درافغانستان را دراولویت قرارداد و مطرح کرد که مذاکرات با مخالفان بدون قید وشرط است اما صلح مشروط خواهد بود ، درصلحی که به ارزش ها ودست آوردهای چند دهه مردم افغانستان ارج گذاشته نشود ،درصلحی که مردم افغانستان سهم و نقش خود را گم کنند ٬به نگرانی های آنان پرداخته نشود آزادی های مدنی و سیاسی درابهام قرار داده شود و به خشونت ها پایان داده نشود ، درآن صورت مردم به چنین صلح فرمایشی نام می گذارند.
نباید فراموش کرد که درهر منازعه و جنگ ، قربانیان اصلی مردم اند .
مردمی که درچند دهه به خاطر تحقق ارزش های مدنی و انسانی درکشور قربانی داده اند و هرروز قربانی می دهند حق ندارند ، درمورد سرنوشت خود درمورد آینده وطن ومسیری که مذاکرات صلح پیموده است ،بدانند .
آیا قربانیان اصلی جنگ حق ندارند که بپرسند که چرا با آغاز روند مذاکرات صلح بامخالفان خشونت ها درافغانستان افزایش یافته است به همین دلیل صدیق صدیقی سخنگوی ریاست جمهوری به رسانه هاگفته است که شرط نخست دولت برای آغاز مذاکره با گروه طالبان توقف خشونت توسط این گروه و توافق روی آتش بس است .
به گفته وی دولت به دنبال صلح دایمی و پایدار است و بدون توقف کامل جنگ ها ممکن نیست چنین صلحی به دست آید .
۹ دور مذاکرات نماینده خاص وزارت خارجه امریکا با طالبان مصداق این مدعاست طالبان هم به خشونت ادامه می دادند و هم مذاکره می کردند تا آن که یک افسر امریکایی را کشتند و نتیجه ۹ دورنشست و مذاکره لغو شد.
ختم/ نالان …ک..م

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا