اخبارTOPجهان

وزارت خارجه قطر از آتش بس در غزه خبر داد.

کابل ۱ قوس باختر
وزارت خارجه قطر صبح امروز چهارشنبه اعلام داشت که تلاش‌های میانجی‌گری میان حماس و اسرائیل منجر به دستیابی به یک توافق آتش‌بس بشردوستانه شد که ظرف ۲۴ ساعت آینده نافذ خواهد شد.
وزارت خارجه قطر همچنان گفته است: آتش بس موقت در غزه قابل تمدید است.
وزارت خارجه قطر تائید کرد که با میانجی‌گری مشترک قطر، مصر و امریکا، اسرائیل و جنبش حماس به یک توافق آتش‌بس بشردوستانه که چهار روز ادامه دارد دست یافته اند واین آتش بس می تواند قابل تمدید باشد.
الجزیره به نقل از وزارت خارجه قطر گفته است:‌ این توافق شامل تبادل ۵۰ زن و کودک اسیر در غزه در ازای آزادی زنان و کودکان فلسطینی توسط اسرائیل است. تعداد آزاد شدگان در مراحل بعدی اجرای توافق افزایش خواهد یافت.
این آتش‌بس اجازه ورود تعداد بیشتری از کمک‌های بشردوستانه، از جمله سوخت برای نیازهای انسانی و بشردوستانه را می‌دهد. دولت قطر بر ادامه تلاش‌های دیپلماتیک خود برای کاهش تشدید تنش، توقف خونریزی و حفاظت از غیرنظامیان را تاکید می‌کند.
در همین حال دولت اسرائیل پس از دو جلسه شورای جنگ و دولت توسعه یافته، رسماً تصویب آتش‌بس موقت در نوار غزه را اعلام کرد که این توافق شامل تبادل محدود اسیران با حماس است.
روزنامه عبری «یسرائیل هیوم» پیشتر نوشته بود که آتش‌بس در جنگ جاری بین حماس و اسرائیل از صبح پنجشنبه آغاز می‌شود. منابع به خبرگزاری فرانسه جزئیات توافقنامه معامله زندانیان بین حماس و تل ابیب را فاش کردند.
این روزنامه توضیح داد که بعد از ظهر پنجشنبه اسیران فلسطینی و اسیران اسرائیلی شامگاه پنجشنبه ۲۳ نوامبر آزاد خواهند شد.
حماس نیز تاکید کرد که مفاد این توافق مطابق با چشم انداز مقاومت و عوامل تعیین کننده آن تنظیم شده و افزود که «دستانش برای دفاع از مردم و شکست متجاوزان روی ماشه خواهد ماند»
از سوی دیگر، یک مقام ارشد امریکایی روز چهارشنبه گفت که واشنگتن انتظار دارد حماس بیش از ۵۰ زندانی از جمله سه زن امریکایی را آزاد کند و به آتش‌بس در جنگ در مرز اسرائیل و لبنان امیدوار است.
رسانه‌های محلی اسرائیل پیشتر گزارش دادند که با وجود مخالفت‌های در کابینه با این آتش بس، میزان مخالفت در حدی نیست که جلو نهایی شدن توافق را بگیرد.
کابینه رژیم اسرائیل ۳۹ عضو از احزاب مختلف دارد. گفته شد که سرسخت‌ترین مخالفان توافق از احزاب راست افراطی بودند.
در بیانیه رژیم اسرائیل گفته شده: «دولت اسرائیل نسبت به بازگرداندن کلیه گروگان‌ها به کشور متعهد است.»

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا