سیاست

جلسه کمیته ملی احصائیه به ریاست نماینده فوق العاده رییس جمهور برگزار شد

کابل باختر 27 جدی
جلسه کمیته ملی احصائیه به ریاست احمدضیا مسعود نماینده فوق العاده رییس جمهور در امور اصلاحات و حکومتداری خوب و با حضور اعضای این کمیته دیروز برگزار شد.
به اساس معلومات دفتر مطبوعاتی نماینده فوق العاده رییس جمهور به آژانس باختر، شیرمحمدجامی‌زاده رییس اداره مرکزی احصائیه در اغاز این نشست گزارش مفصل از کارکردهای این اداره را به اعضای مجلس ارایه نمود.
جامی‌زاده بیان داشت که طبق ماده 9 قانون احصائیه این اداره مکلف است تا از اجراات، پروگرام‌ها، مشکلات و پیشنهادهای اداره مرکزی احصائیه بعد از ختم سال مالی به اعضای کمیته ملی احصائیه ارایه بدارد.
رییس این اداره بیان داشت که اداره مرکزی احصائیه دارای 6 برنامه و 28 فعالیت از جمله تقویه و انسجام فعالیت‌های آماری اش (تطبیق سروی اقتصادی-اجتماعی و دیموگرافی ولایات هرات و نمیروز، دوام سروی وضعیت زندگی مردم افغانستان در 34 ولایت)، تقویه سیستم محاسبات ملی (توسعه جمع‌آوری قیم موادغذایی از ده ولایت به بیست ولایت) تقویه سیستم جمع‌آوری ارقام جاری، بهبود کیفیت نشرات و نشر معلومات آماری، ارتقای ظرفیت کارکنان احصائیه به سویه‌های مختلف، و ایجاد دو کمیسیون جداگانه برای هماهنگ‌ساختن ارقام محاسبات ملی و تجارت با وزارت‌های مالیه، تجارت و صنایع، اتاق‌های تجارت، د افغانستان بانک، بانک آسیایی، بانک جهانی و اداره توسعه ایالات متحده امریکا، به منظور سروی‌های اقتصادی-اجتماعی و دیموگرافی، همچنان سروی وضعیت زندگی در کشور، سروی مشارکت زنان و مردان در سطح تصمیم گیری و محاسبات ملی را انجام داده اند.
طبق احصائیه این اداره تولید ناخالص داخلی کشور در ربع دوم سال‌جاری بالغ بر 347.0 میلیارد افغانی گردیده و عاید سرانه شهروندان بالغ به 12008 افغانی-معادل 177 دالر می‌گردد.
بر بنیاد احصائیه سال‌جاری تولید داخلی شش‌ماه اول سال 1395 بالغ به 722.5 میلیارد افغانی-معادل 10.6 میلیارد دالر و عاید سرانه بالغ به 25000 افغانی معادل 366 دالر گریده و رشد اقتصادی به شمول کوکنار به‌میزان 5.9 فیصد و بدون کوکنار 3.3 فیصد پیشبینی می‌گردد. برحسب این احصائیه کشت و تولید کوکنار در سال‌جاری 45 % افزایش را نشان می‌دهد.
عاید بخش زراعت در سال 1395 بالغ به 113.2 میلیارد افغانی گردیده که 32.6 فیصد تولید ناخالص داخلی را تشکیل می‌دهد. در شش‌ماه سال‌جاری رشد این بخش به شمول کوکنار به‌میزان 20.1 فیصد و بدون کوکنار 9.7 فیصد بوده اما غله‌جات (3.9) کاهش داشته از (5.1 میلیون تن به 4.9) درحالی‌که میوه‌جات با داشتن 78.7 فیصد رشد، بلندترین سطح رشد را در بخش زراعت دارا می‌باشد. طبق احصائیه این اداره تربوز از 328 به 912 تن، خربوزه از 302 به 570 هزار تن رسیده است و افزایش را نشان می‌دهد.
احصائیه سال‌جاری همچنان نشان می‌دهد که در بخش بخش صنعت نیز 1.4% رشد رونما گردیده است و خدمات در شش‌ماه اول 316.7 میلیارد افغانی گردیده که سهم این بخش در تولید ناخالص داخلی طی ربع دوم 46.7% و در شش‌ماه اول 43.6% می‌باشد. به گفته مسوولان احصائیه رشد این بخش در ربع دوم 2.5% و طی شش‌ماه اول 2.3% بوده که در این رشد پوست و مخابرات به میزان 4.7 فیصد، خدمات دولتی 3.9 فیصد و سایر خدمات 1.6 فیصد سهم خود را دارا می‌باشد.
اما رییس اداره احصائیه، مشکلات امنیتی، همکاری ضعیف بعضی از ادارات و بخش خصوصی در ارایه ارقام دقیق و به موقع در مرکز و ولایات، عدم اشتراک منظم نمایند‌گان وزارت‌ها، ادارات، و بخش خصوصی جهت ایجاد هماهنگی در اجرای سروی و رفع مشکلات امور، کمبود پرسونل فنی و مسلکی را از جمله چالش‌های عمده فرا-روی این اداره عنوان نموده، آرزو نمود که پلان‌های سال آینده در هماهنگی و همکاری ادارات جامع‌تر و فراگیرتر انجام شود.
احمدضیا مسعود نماینده فوق العاده رییس جمهور در امور اصلاحات و حکومتداری خوب، با شنیدن گزارش‌ها بیان داشت که تمام تغییرات در سطح جهان وابسته به آمار دقیق بوده و طبق احصائیه‌ها پلان‌ها و استراتیژی‌ها ساخته می‌شود.
نماینده فوق العاده رییس جمهور همچنان بیان داشت که مهم است تا چشم انداز اقتصادی و اجتماعی کشور معلوم گردد و میزان رشد و انکشاف مردم بطور ربع‌وار وسالانه سنجیده شود.
احمدضیا مسعود، گفت که نیاز است تا جلسات فشرده‌تر و تخصصی دیگر نیز برای حل مشکلات و پیشنهادها و ارایه ارقام گرفته شود، تا روشن گردد که نیازمندی‌های مبرم مردم کدام‌ها اند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا