سیاست

امریکا بخش اعظم از کمک های خود را از افغانستان به شیوه های گوناگون دوباره باز گردانیده است

کابل/ ۲۲سرطان/ باختر
یک نشریه امریکایی نوشته است که امریکا بخش اعظم از کمک های خود را از افغانستان به شیوه های گوناگون دوباره باز گردانیده است.
گزارشگر آژانس باختر می نگارد؛ با آن که امریکا بارها از موجودیت فساداداری در افغانستان ابراز نگرانی کرده است و اداره بازرس ویژه آن کشور که بر بازسازی افغانستان نظارت دارد بارها گزارش های را در خصوص موجودیت فساد اداری در افغانستان منتشر کرده است٬ مگر یک نشریه غربی گفته است که شماری از مقام های آن کشور بخش بزرگی از کمک‌ها به افغانستان را دزدیده است.
پایگاه اینترنتی «آف گاردین» نوشته است: «امریکا بخش بزرگی از کمک‌ها به دولت افغانستان را دزدیده است و برخی از مقام‌های امریکایی نیز بدلیل آلوده بودن به فساد از حضور نظامی در افغانستان حمایت می‌کنند.
به نوشته این پایگاه انترنتی، آمریکا توسط قراردادی‌ها و شرکای فاسد، کمک‌های مالی به افغانستان را از مسیرهای مختلف به آمریکا بازگردانده است.
در گزارش همچنان  گفته شده است: «مقام‌های آمریکایی سوخت مورد نیاز و سایر موارد ضروری نظامیان این کشور را با قیمت چند برابر از شرکت‌های امریکایی خریداری می‌کنند تا این پول به کشورشان بازگردانده شودو هنوزهم در روند تامین تجهیز نیروهای امنیتی افغان، فساد گسترده از سوی مقام‌های امریکایی وجود دارد و هزینه‌های بازسازی افغانستان به نظر برخی از کارشناسان باوجودی که رقم قابل توجهی است٬ اما در بازسازی این کشور تاثیر چندانی نداشته است.»
این گفته های نشریه «آفگاردین» می تواند بازگو کننده یک واقعیت تلخ در افغانستان باشد.
کشوری که در طول نزده سال گذشته شاهد حضور پررنگ جامعه جهانی بود و برای بازسازی و ایجاد زیر بناها در این کشور شعارهای زیادی داده شد و کنفرانس های زیادی برگزار شد٬ مگر در زندگی مردم افغانستان و اقتصاد این کشور نه تنها که هیچ تغییری به میان نه آمد بل٬ وضعیت اقتصادی و امنیتی کشور بدتر شد و فقر رشد بیشتر کرد.
امروز امریکا ادعای مصرف اضافه از صد ملیارد دالر در افغانستان را دارد در حالی اقتصاد افغانستان توان جذب چنین یک مقدار هنگفت پول را نداشته است٬ امریکا و متحدین غربی آن بیشتر پروژه های شان را از طریق موسسات خارجی یا انجوها که خود را در حساب دهی به دولت افغانستان و مراجع کمک کننده مسوول نمی دانستند٬ به مصرف رسانیده است. همچنان منابع امریکایی بیشترین قرار دادها را در افغانستان به چهره و اشخاص سپردند که به گونه با امریکا و یا کشورهای دیگر غربی وابسته بوده اند.
امریکا در بازسازی افغانستان شیوه های دیگری هم داشت.
این کشور به منظور آن که کشورهای شماری معین از کشورهای همجوار و یا منطقه را در افغانستان راضی نگه داشته باشد٬ پروزه های بازسازی را در اختیار آنان گذاشت تا سود برند و برای امریکا اخلال و مزاحمت نکنند.
نمونه بارزی از این ادعا٬ پروژه برق انتقالی است.
با آن که افغانستان منابع وافر از آب٬ باد و خورشید دارد٬ مگر برای ایجاد بند های برق و یا ایجاد تاسیسات برق بادی و یا خورشیدی هیچ کاری نشد و پول که برای ساخت بندهای برق کفایت می کرد٬ در خرید برق از کشورهای بیرونی مصرف شد.
در اصل غرب و امریکا برای رشد اقتصادی افغانستان کاری زیربنایی نکرده اند.
اگر بحث فساد در افغانستان مطرح است و این دولت نتوانسته است مفسدین کلان را در پنجه عدالت و قانون گیر اندازد٬ این مشکل بازهم به زمینه سازی های بیرونی ها باز می گردد.
امروز کشورهای غربی مکان آسوده برای مفسدین و خلاف ورزان است که در افغانستان  قانون شکنی زیادی کردند٬ زراندوزی کردند مگر زمانی که خود را در قید قانون و افشا شده یافتند به امریکا و غرب فرار کردند.
لست طویلی از چنین چهره نزد دولت افغانستان وجود دارد که باید تحت پیگرد قرار گیرند مگر در بیرون ار افغانستان مصونیت یافتند.
چرا این کشورها با استرداد این قانون شکنان و تاراج کنندگان ثروت مردم افغانستان٬ به روند مبارزه با فساد در افغانستان همکاری نکردند؟
این حرف دقیق است که فساداداری چون موریانه داشته های مادی و معنوی این کشور را می خورد٬ مگر واقعیت این است که  فساداداری چون هراس افگنی یک پدیده وارد شده به افغانستان است که «آف گاردین» تنها شمه از آن را بیان کرده است. صائم

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا