امنیت

تاسیسات نظامی نیروهای خارجی به وزارت دفاع ملی سپرده خواهد شد

مسوولان: ولایات بامیان و کاپیسا خبر تخریب تاسیسات عساکر خارجی را رد کردند.

کابل/3/اسد/باختر

با آنکه شماری از اعضای ولسی جرگه نگران این امر اند که گویا نیروهای خارجی با خروج از افغانستان تعدادی از تاسیسات شان را تخریب خواهند کرد.

 مقامات افغان این گونه نگران ها را مجبور دانسته میگویند در این رابطه تفاهمات با نیروهای خارجی وجود دارد.

به گزارش آژانس باختر شماری از اعضای ولسی جرگه میگویند که ناتو پس از خروج از افغانستان در نظر دارد تا شماری از تاسیسات نظامی شان را در افغانستان تخریب نمایند در حالیکه اعضای ولسی جرگه تاکید بر این امر دارند که تاسیسات نظامی ناتو در چوکات یک طرز العمل و تفاهم به نهادهای افغان سپرده شود تا از آن غیر از بخش های نظامی در ساحات چون آموزشی و اداري استفاده شود.

آنها از مسوولان وزارت های دفاع و داخله میخواهند تا در این راستا برنامه ریزی نمایند برخی از وکلا گفته اند که نیروهای خارجی با خروج از ولایات بامیان و کاپیسا تاسیسات شان را تخریب کرده اند.

اما داکتر حبیبه سرابی والی بامیان با رد این ادعا میگوید که چنین کاری در آن ولایت نشده است.

خانم سرابی که با خبرنگار آژآنس باختر صحبت میکرد گفت ، عساکر زیلاند تاکنون بامیان را ترک نگفته اند قرار است پروسه خروج عساکر زیلاند جدید از بامیان تا سه ماه دیگر عملی گردد آنها خود به ولایت مراجعه کرده و پیشنهاد نموده اند تا تاسیسات شان در صورت که ضرورت باشد میتوانیم تسلیم شویم ما روی این پروسه کار میکنیم. از طرف دیگر آمر اوپراسیون قوماندانی امنیه ولایت کاپیسا میگوید که عساکر فرانسوی هنوز هم در بخش های از آن ولایت حضور دارند و آنان تا چهار ماه دیگر در کاپیسا خواهند ماند.

تاکنون موضوع سپردن و عدم سپردن تاسیسات عساکر خارجی در کاپیسا مطرح نگردیده قرار است به زودی روی آن پروسه یک نشست مسوولان برگزار گردد. او نیز این خبر را رد کرد که عساکر خارجی تاسیسات شانرا در آن ولایت تخریب نموده اند.

جنرال دولت وزیری معاون سخنگوی وزرت دفاع ملی میگویند که نیروهای خارجی به اساس تفاهم قبلی تاسیسات شان را بعد از خروج به وزارت دفاع  ملی تسلیم می نمایند.

او از این گونه اخبار که گویا نیروهای خارجی قبل از خارج شدن تاسیسات شان را تخریب نموده اند اظهار بی خبری کرد. مگر گفت که در گذشته قرار گاه های نظامی که تخلیه شده اند به جانب وزارت  دفاع ملی سپرده شده است.

جنرال وزيري از گارنیزیون دارالامان در شهر کابل به عنوان نمونه یاد کرد که چندی قبل از سوی عساکر خارجی تخلیه و به نیروهای اردوی ملی سپرده شد.

قابل ذکر است که شورای امنیت ملی در یکی از جلسات اخیر خود به وزارت های دفاع، داخله و اداره امنیت ملی وظیفه سپرده که در یک میکانیزم مناسب تاسیسات نظامی نیروهای خارجی را تسلیم شوند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا