سیاست

لویه جرگه پیمان امنیتی ودفاعی با امریکا را تائید کرد

کابل باختر/ 3/ قوس
اعضای لویه جرگه مشورتی امروز بعداز سه روز جر و بحث، نظر و دیدگاه شان را در رابطه به طرح سند همکاریهای امنیتی میان افغانستان و امریکا بیان داشتند و پیمان امنیتی ودفاعی با امریکا را تصویب کردند.
به گزارش آژانس باختر، اعضای شرکت کننده لویه جرگه مشورتی امروز بحث شان را پیرامون طرح سند همکاری های امنیتی خاتمه بخشیدند .
قبلاً اعضای این جرگه با تقسیم شدن به پنجاه کمیته کاری دیدگاه و نظرشان را دررابطه به طرح سند یادشده بیان داشتند و امروز روسای کمیته های کاری فرصت یافتند تا نظر اعضای شان را بیان نمایند.
از گفته های روسای پنجاه کمیته کاری این مطلب مشهود و هویدا بود که مطلق اعضای لویه جرگه مشورتی در کل با طرح سند همکاری های امنیتی دیدگاه مثبت داشتند مگر از نظر وگفته های شان نکات هم وجود داشت که میتواند قابل دقت و بحث باشد . بخش چگونگی برخورد با آن عسکر امریکایی که هنگام حضور در افغانستان جرم را مرتکب میشود بیشتر مورد بحث و گفتگو بوده است . برخی از اعضای لویه جرگه مشورتی بر این نکته تاکید داشتند که باید لوی څارنوال افغانستان به عنوان مدعی العموم برچگونگی اقامه دعوا و نظارت بر محکمه عسکر مجرم نظارت داشته باشد. شماری از اعضای لویه جرگه مشورتی این نکته را واضح ساختند که دوری راه و دوری محل محکمه عسکر مجرم میتواند مشکل زا باشد آنها به این نظر اند که عسکر مجرم باید در قرارگاه نظامیان امریکایی در افغانستان با نظارت نهادهای عدلی و قضایی افغان و خانواده های اشخاص متضرر محکمه شود.  برخی هم بر اعزام شهود و نماینده گان نهادهای عدلی و قضایی بر امریکا به مصرف آن کشور اشاره کردند.
همچنان شماری از شرکت کننده گان گفتند که باید دولت های افغانستان و امریکا از حالات فوق العاده که برای امریکائیان حق عملیات را میدهد تعریف واضح داشته باشند.
به همین ترتیب اعضای جرگه خواهان وضاحت برخورد امریکائیان در برابر معادن و ساحات باستانی شدند .
همچنان اعضای لویه جرگه مشورتی تاکید کردند که نیروهای خارجی که احتمال ماندن شان در افغانستان آنهم در چوکات سند همکاری های امنیتی متصور است حق داشتن زندان و یا مدیریت چنین زندان ها را نداشته اداره زندان ها به دوش دولت افغانستان است .
حرف دیگر که درمباحثات اعضای لویه جرگه مشورتی تبارز داشت این بود که امریکا و شرکای غربی آن تعهد نمایند که زباله های اتومی را به افغانستان انتقال نداده و آن را در این کشور دفن نکرده و اسلحه هستوی شان را در افغانستان ذخیره نمی کنند .
همچنان شماری از شرکت کننده گان لویه جرگه مشورتی تاکید داشتند که در کنار جا گرفتن جمله احترام بر سنن و فرهنگ افغانی جمله احترام به ارزش های دینی افغانها نیز گنجانیده شود.
ضمناً اعضای لویه جرگه مشورتی روی چگونگی پرداخت مالیه نیز نظر و دیدگاه شان را مشخص ساختند و براستخدام افغانها در موسسات وابسته بر نظامیان خارجی تاکید داشته اند.
شرکت کننده گان براین امر تاکید کردندکه هر سند و قرارداد باید جداً حافظ حاکمیت ملی ، حفظ ارزش ها عقیدوی و فرهنگی باشد و حریم زنده گی شخصی و محیطی مردم ما محفوظ باشد.
ضمناً شماری شرکت کننده گان خواستار ایجاد پایگاه نیروهای امریکایی در بامیان نیز شدند ، همچنان آنها خواستار اصلاح متن های پشتو، دری و انگلیسی طرح سند همکاری های امنیتی میان افغانستان و امریکا گردیدند آنها میگویند، برخی از کلمات ، جملات و ماده های این سه متن با هم مطابقت ندارند.
از گفته های روسای کمیته ها چنین برمیامد که در میان اعضای کمیته ها هماهنگی وحدت نظر و روحیه و حدت ملی وجود داشت .
اعضای این لویه جرگه قطعنامه 31 ماده یی را به تصویب رسانیدند وپیمان امنیتی و دفاعی را تائید کردند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا