سیاست

رئیس جمهور با شماری از تجار و سرمایه گذاران کشور دیدار کرد

کابل 6 ثور باختر
محمد اشرف غنی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان دیروز با شماری از تجار و سرمایه گذاران کشور دیدار کرد.
به اسا س معلومات دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری به آژانس باختر،
در این دیدار که در ارگ انجام شد و در آن وزرای بخش اقتصادی کشور نیز حضور داشتند، حضرت عمر زاخیلوال مشاور اقتصاد ملی و خان جان الکوزی معاون اتاق تجارت در مورد نتایج نشست های شان، معلومات دادند.
آنان طرح های پیشنهادی خویش را در رابطه به تعیین و تنظیم تعرفه گمرکی بیان داشته خاطر نشان کردند که باید "شورای عالی تعرفه" تحت ریاست وزارت تجارت ایجاد گردد.
در قسمت رفع مشکلات و فراهم آوری سهولت به بخش خصوصی، آنان خواهان توجه به اصل ستندرد و کیفیت منحیث یک اولویت اقتصادی شده، بر نقش محوری اداره ملی ستندرد تاکید کردند.
همچنان آنها خواهان رفع تداخل وظیفوی نهاد های ذیربط، طرح و ایجاد سیستم واحد تفتیش واردات و تولیدات و تطبیق آن از جانب اداره ملی ستندرد در تمامی گمرکات و ایجاد کامپلکس های لابراتوار در هر گمرک زون های مختلف در مطابقت به ستندرد های بین المللی شدند.
آنان خواستار ایجاد هماهنگی موثر میان ادارات ذیربط و تجهیز گدام های موجود با تسهیلات دارای درجات معین حرارت به منظور حفظ و نگهداشت اموال تجارتی بخصوص ادویه هت و مواد غذایی گردیدند.
همینگونه آنها خواهان ایجاد سیستم های پیشرفته ترازوهای چک و کنترول اوزان در مسیر شاهراه ها توسط وزارت فواید عامه به هدف جلوگیری از آسیب به جاده ها، ایجاد هماهنگی میان وزارت های ترانسپورت، فواید عامه و اداره ترافیک و جلوگیری از مداخله مسئولان محلی گردیدند.
محمد اشرف غنی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان پس از استماع خواستها و مشکلات تاجران و صنعت کاران کشور گفت که در جلسات آینده کابینه یک ساعت به مسایل اقتصادی و تجارتی کشور اختصاص داده خواهد شد.
رئیس جمهور با اشاره به اهمیت رعایت ستندرد ها و موجودیت محل مخصوص برای لابراتوار ها در گمرکات، افزود که اداره نورم و ستندرد باید در زمینه، یک طرح واضح را ایجاد کند تا ظرفیت های موجود در این اداره معلوم گردد.
رئیس جمهور کشور با تاکید بر اینکه تجارت به یک محیط مصئون نیاز دارد گفت که در هر ربع بالای عواید گمرکات صحبت می کنیم و به وزارت داخله هدایت داده ام که در جلسه آینده کابینه در رابطه به مسئله از میان برداشتن اخاذی ها اطمینان دهد.
رئیس جمهور غنی تاکید کرد که نباید افراد وابسته به وزرا، وکلا و سایر مسئولان حکومتی در اداره و مدیریت ترازو ها مقرر گردند.
رئیس جمهور تاکید کرد که اگر از تقرر این گونه افراد و نیز از مداخلات سیاسی در این بخش جلوگیری صورت نگیرد، بخش خصوصی به پا ایستاده نخواهد شد.
رئیس جمهور غنی با تاکید بر اینکه اتحادیه های باربری باید وسیله زورگویی نباشد، گفت نیروهای پولیس مسئولیت حفاظت از ترازو ها را دارند.
رئیس جمهور در اخیر سخنانش گفت که باید تجارت خویش را به شکل قانونمند بر اساس بازار عیار سازیم و باید برای تاجران کشور انگیزه داده شود که به صنعت کار، مبدل شوند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا