فرهنگ

کار بازسازی مقبره غازی ادی آغاز شد

کابل/ ۲۷ اسد/ باختر
در مراسم اغاز کار بازسازی مقبره غازی ادی٬ طاهر زهیر سر‍‍‍‍‍‍ّ‍پرست وزارت اطلاعات و فرهنگ و شماری دیگری از مسوولان این وزارت شرکت داشتند.
به گزارش آژانس باختر: طاهر زهیرسرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ امروز حین آغاز کار بازسازی مقبره این خانم مجاهد گفت: مادر آستانه تجلیل از یکصد و یکمین سالروز استقلال کشور قرار داریم٬ برای کسب استقلال افغانستان٬ مردان و زنان زیادی جان شان را از دست داده اند از جمله غازی ادی٬ خانواده شوهرش و شماری دیگری از بسته گانش در این راه جان شرین شان را قربان کردند.
مقبره این خانم مجاهد به مناسبت یکصد یکمین سالروز استقلال افغانستان وبه پاس مبارزات ٬ مبارزان راه آزادی استقلال کشوربازسازی می شود.
او از شرکت اعمار کننده تقاضا کرد که در کمترین فرصت کار باز سازی این مقبره را به اتمام برساند.
مقبره غازی ادی که در ساحه کارته پروان کابل موقعیت دارد٬ کار بازسازی آن از سوی شرکت «اپولو» با هزینه حدود پنجصد هزار افغانی از بودجه وزارت اطلاعات و فرهنگ در سه ماه آینده به پایه اکمال خواهد رسید.
به روایت نسخ تاریخی «الماسه مشهوربه غازی ادی» درسال ۱۲۹۴هجری مطابق ۱۸۷۷ میلادی در یکی از جنگ های افغان و انگلیس با بستن کمر برای مجاهدان داخل جبهه آب٬ غذا٬ باروت و کارتوس می رسانید.
او در جنگ «بیوار» شوهر و پسر جوان خود را از دست داد و با برداشتن تفنگ پسرش به صف مبارزان و مجاهدان قرار گرفت وچنان جنگید که نشانی از وی خطا نرفت.
این خانم مجاهد در جنگ های خوست٬ لوگر٬ چهار آسیاب و سنگ نوشته در برابر متجاوزان شرکت داشت و برای مبارزان روحیه می داد.
غازی ادی در جنگ قلعه آسمایی به شدت جراحت برداشت و جان سپرد.
به روایت نسخ تاریخی مقبره وی در ساحه کارته پروان موقعیت دارد که باری اول به امر امیر امان الله خان بازسازی شد.
نوریه زیوری

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا