اخبارتبصره و مرور بر مطبوعات

مروری به روزنامه های چاپی غیرحکومتی در پایتخت

 کابل/ 19دلو/ باختر

شماری محدود از روزنامه های چاپی غیرحکومتی در پایتخت که بدسترس قرارگرفته اند، در شماره های امروزی به بحث روی مسایل مختلف سیاسی ونظامی در کشور پرداخته اند و نیز اخبار وگزارش های را دربارۀ رویدادهای جاری منطقه و جهان نشر کرده اند.

روزنامۀ اطلاعات روز، زیرعنوان “هشدار از یک بهار خونبار” نوشته است: مقام های ارشد دفاعی و امنیتی کشور به گروه طالبان هشدار می دهند که اگر طالبان به مذاکرات صلح حاضر نشوند و همچنان به جنگ ادامه دهند، نیروهای افغان برای جنگ با این گروه آمادگی گرفته اند.

حمدالله محب مشاور امنیت ملی کشور، مسعود اندرابی وزیر داخله، شاه محمود میاخیل معاون وزارت دفاع ملی، عبدالصبور قانع معین ارشد وزارت داخله و شمیم خان کتوازی  رییس ادارۀ ارگان های محلی، روز شنبه 18 دلو دریک نشست خبری از آمادگی نیروهای امنیتی برای جنگ خبردادند.

روزنامۀ 8صبح، مطلب تحت عنوان “واکسین کرونا، افغانستان به کمک های جهانی چشم دوخته است.” نگاشته است: وزارت صحت عامه می گوید که قرار است نخستین محمولۀ واکسین کرونا از کشور هند امروز یکشنبه نوزدهم دلو به کابل برسد. این واکسین در حالی وارد کشور می شود که تا هنوز تصدیق سازمان جهانی صحت را نگرفته است.

 با این حال مسوولان وزارت صحت عامه می گویند که این واکسین تصدیق این سازمان را نگیرد، روند تطبیق آن آغاز نمی شود.

روزنامۀ صبح کابل، زیرعنوان “شهر ما خانه ی ما نیست.” نگاشته است: انداختن زباله در کنار جاده در میان جویچه ها و یا در حویلی دیگران، راه حل این مشکل نیست. این کار باعث بروز مشکل دیگری می شود و معمولاً چون این مشکل به دست دیگری حل می شود، پس افراد به تکرار چنین اعمالی را انجام می دهند.

نظم در شهرها یکی از مهم ترین پدیده هایی است که بدون آن زندگی دشوار می شود.

از آن جایی که شهر جای تجمع گستردۀ انسان ها است، شدیداً نیازمند نظم است.

روزنامۀ آرمان ملی، در صفحۀ اول زیرعنوان “اتحادیه جهانی علمای اسلامی: جنگ طالبان در افغانستان ناجایز است.” نوشته است: وزارت امور خارجه اعلام کرده است که اتحادیةۀ جهانی علمای اسلامی بار دیگر جنگ طالبان را در افغانستان ناجایز خواند و خواستار توقف مسلمان کشی شده است.

این روزنامه، در همین صفحه مطلب دیگر تحت عنوان “سازمان ملل: فعالیت داعش در افغانستان، رهبری این گروه با شبکۀ حقانی رابطه خانوادگی دارد” نگاشته است: سازمان ملل در دوازدهمین گزارش خود درمورد تهدیدهای داعش علیه صلح و امنیت جهانی، گفته است که با وجود تضعیف توانایی داعش در افغانستان، این گروه هنوزهم در ننگرهار و کنر به فعالیت خود ادامه داده است.

 بربنیاد توافقنامةۀ امریکا و طالبان این گروه باید تمامی روابط خود را با داعش و القاعده قطع می کرد.

همچنان این روزنامه، در صدر صفحۀ اول مطلب تحت عنوان “پولند بخشی از بانک نوت های جدید را به افغانستان تحویل داد.” نوشته است: سفارت پولند در هند اعلام کرده است که نخستین دستۀ از بانک نوت های جدید افغانستان را هفتۀ گذشته به این کشور تحویل داده است و دستۀ بعدی آن تا پایان سال 2022 میلادی تحویل داده می شود.

این روزنامه، مطلب دیگر تحت عنوان “مسدود شدن سرای شهزاده به دلیل افزایش مالیات ازسوی بانک مرکزی افغانستان” نگاشته است: به گزارش روزنامه آرمان ملی، قاضی میرافغان صافی، رییس شورای سراسری صرافان و خدمات پولی افغانستان دیروز شنبه 18 دلو در نشست خبری هشدار داد و گفت: تا بانک مرکزی مشکلات و خواسته های صرافان را حل نکند، آنان سرای شهزاده و تمامی صرافی ها را در کشور مسدود کرده و خدمات پولی ارائه نمی کنند.شوخک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا