سیاست

رئیس‌جمهورغنی: برای خشکانیدن منابع تمویل تروریزم، گام های عملی برداشته شود

کابل 9عقرب   باختر
محمد اشرف غنی رئیس‌جمهوری اسلامی افغانستان دیروز با خیریت عمروف رئیس کمیتۀ تعزیرات شورای امنیت سازمان ملل متحد در ارگ دیدار نمود.
به اساس معلومات دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری به آژانس باختر، در این دیدار رئیس جمهورغنی به آقای عمروف و هیئت همراه اش خوش آمدید گفت و سفر موصوف را به افغانستان بخاطر بحث ها روی موضوعات عمدۀ منطقوی، مهم خواند.
همچنان هر دو جانب روی همکاری های مشترک، امنیت و ثبات در افغانستان و منطقه، مبارزه با تروریزم، اصلاحات و پروسۀ صلح، بحث و تبادل نظر کردند.
رئیس کمیتۀ تعزیرات شورای امنیت سازمان ملل متحد، ضمن ابراز خرسندی بخاطر ملاقات با رئیس جمهور غنی، از همکاری نزدیک حکومت افغانستان با کمیتۀ تعزیرات شورای امنیت، تشکر کرده گفت: ما آمادۀ هستیم که افغانستان را در عرصه های صلح، تامین امنیت، ثبات و رفاه همکاری نمائیم.
رئیس جمهورغنی گفت که پس از اعلام استراتیژی جدید ایالات متحدۀ امریکا، تغییرات در منطقه ایجاد شده است و باید همه کشورهای منطقه از فرصت های به وجود آمده برای تأمین رفاه و امنیت منطقوی، به گونۀ موثر استفاده نمایند.
وی تأکید کرد که تمرکز عمدۀ استراتیژی جدید امریکا و همچنان هدف حکومت افغانستان، تأمین صلح و ثبات پایدار در افغانستان و منطقه می باشد.
رئیس جمهورغنی تصریح کرد که مذاکرات صلح حکومت افغانستان در دو بعد، مذاکرات با پاکستان و مذاکرات با طالبان متمرکز می باشد که ما همواره باب مذاکرات را باز گذاشته ایم و اکنون نیز تصمیم به دست پاکستان است که آیا در همکاری مثبت منطقوی ملحق می گردد و یا خیر.
وی افزود: بُعد دیگر صلح حکومت افغانستان با طالبان است که از طریق مذاکرات بین الافغانی انجام می پذیرد و در گذشته مذاکرات بین الافغانی نتیجه بخش بوده است. وی با تأکید گفت که طالبان باید عملکردهای هراس افگنانۀ شان را پایان دهند، زیرا عملکرد های  آنان باعث فعالیت سایر گروه های تروریستی نیز می شود.
رئیس جمهورغنی از سازمان ملل متحد خواست که بخاطر شناسایی سرچشمه های تمویل و تجهیز تروریزم به گونۀ مشترک کار صورت گیرد و برای خشکانیدن منابع تمویل تروریزم به شمول مواد مخدر، گام های عملی برداشته شود.
رئیس جمهورمحمد اشرف غنی خاطرنشان کرد: کشورهای که از تروریزم به مثابۀ ابزار استفاده می کنند، باید بدانند که این پدیده، خطری برای منطقه و خود شان نیز است و نیاز به مبارزه صادقانه و مشترک علیه همه گروه های تروریستی می باشد.
رئیس جمهورغنی اظهارداشت که افغانستان به منظور، رفاه و امنیت منطقه، طی سه سال اخیر از موقعیت جغرافیایی اش به خوبی استفاده کرده و درعرصۀ تقویت همکاری های اقتصادی و تجارتی، اتصال منطقوی، ترانزیت و انرژی و مبارزه با تروریزم، قدم های عملی برداشته است.
وی افزود که ایجاد دهلیز هوایی میان افغانستان و هند و پلان اتصال کشورهای آسیای میانه با ایران و چین از طریق خط آهن مزار و هرات و نیز بهره برداری از بندر چابهار، به نفع کشورهای منطقه می باشد و باعث رونق فعالیت های تجارتی و اقتصادی در منطقه می گردد. رئیس جمهور تأکید نموده گفت: کشورهای که دراین بخش فعال نبوده اند، باید سهم خویش را درک نموده و نقش شان را ایفا نمایند.
رئیس جمهور غنی علاوه کرد که افغانستان خود را در قبال مردم خویش و جامعه جهانی مسئول احساس می کند و سهم خویش را در همه عرصه ها ادا کرده است. وی با تاکید گفت که ما اجازۀ نمی دهیم هیچ کسی از خاک ما علیه کشوری استفاده کند و توقع ما از کشورهای منطقه نیز همین است.
در اخیر این دیدار رئیس کمیتۀ تعزیرات شورای امنیت، از حکومت و مردم افغانستان تشکر کرده گفت که شما نقش تان را به نفع منطقه به خوبی ادا نموده اید و ما آماده هستیم که افغانستان را تا رسیدن به صلح و ثبات پایدار که منتج به ثبات در منطقه می شود، در زمینۀ مبارزه با تروریزم و دیگر عرصه ها، همکاری همه جانبه نمائیم.احمدی   

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا