سیاستاخبارامنیت

خلیلزاد: جهان برضد تلاش طالبان برای گرفتن قدرت از طریق نظامی اجماع دارد

کابل/14ثور/باختر

زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژۀ امریکا در امور مصالحۀ افغانستان گفته است که جهان و منطقه در مخالفت با تلاش طالبان برای گرفتن قدرت از طریق نظامی، اجماع دارند.

سفارت امریکا روز دوشنبه پس از دیدار خلیلزاد با شماری از مقام‌ها و رهبران افغان گفته است که در این دیدار بر حل معضل افغانستان از ورای گفت وگو تاکید شده است.

در اعلامیۀ سفارت امریکا آمده است: “او [خلیلزاد] تاکید کرد که بر ضد هرگونه تلاش طالبان برای گرفتن قدرت از طریق نظامی اجماع قوی در منطقه و جامعۀ بین‌المللی وجود دارد.”

خلیلزاد همچنان قوای مسلح ۳۰۰ هزار نفری افغان را “سرمایۀ حیاتی ملی” افغانستان خوانده است و از ادامۀ حمایت قوی امریکا از نیروهای امنیتی و دفاعی افغان اطمینان داده است.

ریاست جمهوری و شورای عالی مصالحۀ ملی افغانستان نیز با نشر پیام‌هایی در شبکه‌های اجتماعی از دیدار خلیلزاد با رییس جمهور محمد اشرف غنی و عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحۀ ملی خبر داده اند.

تلاش طالبان برای گرفتن قدرت در افغانستان از طریق نظامی، یکی از سناریوهای ممکن پس از خروج قوای نظامی خارجی از افغانستان و مایۀ نگرانی برخی‌هاست.

اما مقام‌های ارشد حکومت افغانستان با توجه به توانمندی قوای افغان برای دفاع مستقلانه گفته اند که با خروج نیروهای خارجی از افغانستان، این کشور به دست طالبان سقوط نخواهد کرد.فریده بابک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا