فرهنگ

خشم رسانه های شرق کشور برافزایش حمله طالبان به خبرنگاران

جلال آباد 2 حمل باختر
افزایش حملات مرگبار طالبان برخبرنگاران ، خشم رسانه های شاغل درشرق کشور را برانگیخت.
این خبرنگاران درگردهم آیی اعتراض آمیزی درشهرجلال آباد مرکزولایت شرقی ننگرهار ، حمله برخبرنگاران وکشتار آنان به دست طالبان مسلح را محکوم  کردند.
به اساس ارقام ارایه شده درجریان یک سال حداقل چهارخبرنگار به دست طالبان مسلح درکشور کشته شده و سیزده تن دیگر آنان زخم برداشته اند.
درتازه ترین موارد خبرنگارخارجی که برای رادیوی سویدن کارمی کرد در حمله گروهی ازطالبان مسلح در ساحه وزیر محمد اکبرخان کابل کشته شد.
پس ازآن ، پنج شنبه شب احمد سردار خبرنگار افغان که برای خبرگزاری فرانس پرس کارمی کرد درحمله گروهی ازمهاجمان انتحاری در هوتل کابل سرینا در شهرکابل با همسر ودو فرزندش شهید شدند.
همچنان درهفته گذشته درحمله طالبان مسلح برحوزه اول امنیتی شهر جلال آباد وتاسیسات رادیو تلویزیون ننگرهار که در کنار هم موقعیت دارند دو خبرنگار این رسانه زخمی شدند و بخش هایی از این رادیو تلویزیون هم خساره مند شد.
خبرنگاران رسانه های شاغل در شرق کشور حمله برخبرنگاران را که با هیچ جناحی ارتباط نداشته وتنها وظیفه شان اطلاع رسانی به مردم است خلاف همه موازین اسلامی وانسانی وحقوق بشری خواندند واز دولت خواستند تا با تامین امنیت بهتر، فضأ را برای فعالیت رسانه ها درکشور فراهم سازد.
آنان همچنان ازطالبان مسلح خواستند تا دست ازکشتار خبرنگاران وحمله بررسانه ها دست بردارند وبه حق زنده گی غیرنظامیان ازجمله کارکنان رسانه ها احترام گذارند.
شیرشاه همدرد مسوول اتحادیه ژورنالیستان درشرق کشور درگفتگو با گلستان غالب خبرنگار آژانس خبری باختر گفت که خانواده رسانه ای کشور دیگر تحمل حملات مرگبار وروز افزون طالبان مسلح برخبرنگاران را ندارد.
درین حال ببرک میاخیل مسوول کمیته دفاع از خبرنگاران درشرق کشور از طرف های درگیرخواست تا ازحمله برخبرنگاران وصدمه رساندن به آزادی بیان خود داری کنند.
این درحالیست که خبرنگاران افغان وخارجی شاغل درکشوردرشفاخانه سردار محمد داوود درکابل ؛ جایی که پیکر احمد سردار خبرنگار افغان وخانواده اش در آن نگهداری می شود با صدور اعلامیه ای فیصله کردند که در واکنش به این رویداد اخبار مربوط به طالبان مسلح را برای پانزده روز تحریم می کنند.
آنان کشتار خبرنگاران توسط طالبان را جنایت خواندند و آنرا به شدید ترین الفاظ محکوم کردند.
با این حال مجریان رسانه ای در افغانستان از وضعیت خبرنگاران نگران اند. آنان می گویند که کشتار خبرنگاران وحمله برآنان قطعا روی آزادی بیان وفعالیت رسانه ای در افغانستان تاثیر منفی خواهد گذاشت.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا