اخبارجامعه

فراخوان مشارکت به کارزار توقف جنگ و خشونت // هموطنان عزیز، زنان و مردان عدالت پسند! سازمان ها، نهادها و اداره های عدالتخواه!

وزارت امور زنان، کارزار سراسری شانزده روزه را به مناسبت 25 نوامبر (5 قوس 1399) تحت شعار: بیائید افغانستان را انسجام، همآهنگی، حمایت مالی و پاسخگویی، عاری از خشونت کنیم راه اندازی کرده است، روز کارزار جهانی محو خشونت علیه زنان در شرایطی اعلام می شود که بحث و مذاکرات برای تامین صلح در کشور جریان دارد. به این منظور؛ همه اداره ها، سازمان ها، و اشخاص به مشارکت فعال کارزار توقف جنگ و خشونت فرا می خواند.

این کارزار 25 نوامبر آغاز و تا 10 دسمبر که روز جهانی حقوق بشر است٬ ادامه می یابد. وزارت امور زنان آرزومند است تا تمام ارگان ها و اداره ها دولتی، سازمان ها و نهادهای جامعه مدنی، با تدابیر و اقدامات متنوع بر حسب امکانات و ابتکارات خویش در کارزار مذکور اشتراک کرده به فراخوان زنان افغان لبیک گویند.

خشونت یک معضل جهانی است٬ منحصر به افغان ها نیست ولی متأسفانه که از اثر جنگ های چهار دهۀ اخیر در افغانستان٬ خیلی حاد شده است و زنان را از سهمگیری و مشارکت در انکشاف ملی باز می دارد.

اقدامات اساسی که جهت کاهش خشونت صورت گرفته است٬ عبارت است از:

نقش و حقوق زنان در قانون اساسی و سایر قوانین دولت ج.ا.ا مسجل شده و ساختارهای تطبیق آن تشکیل شده است. خشونت بحیث جرم در قانون درج شد. کمیسیون عالی منع خشونت و کمیسیون های ولایتی آن، څارنوالی های مبارزه با خشونت، محاکم ویژۀ بررسی قضایای خشونت و مدیریت های پولیس ملی جهت رسیدگی به امور خانوادگی در مرکز و ولایت های کشور ایجاد و مصروف فعالیت اند. به همین گونه ریاست های امور زنان ولایت ها از وضعیت زندگی زنان در زندان ها، شفاخانه ها و مراکز حمایه یی، نظارت می کنند. قضایای زنان ثبت و پیگیری می شود. عرایض و شکایات آنها بررسی و دادخواهی می شود. مساعدت های حقوقی صورت می گیرد. از زنان در معرض خطر خشونت حمایت می شود. آموزش ها، نشست ها، جلسات آگاهی و آموزشی و کارزارهای روشنگری در راستای تغییر و ذهنیت عامه دایر و سازمان دهی می شود. رسانه ها مصروف برنامه سازی برای دسترسی زنان به عدالت خواهی اند.

وقت آن است که علما و روحانیون منور، بیشتر از گذشته در پیشاپیش توقف جنگ و خشونت زدایی قرار گیرند و صدای (و عاشروهن باالمعروف) را منابر و مساجد و تکایا به گوش مسلمانان برسانند.

بیائید با گسترش صفوف این کارزار خشونت ها را مهار کنیم.

حسینه صافی سرپرست وزارت امور زنان ج.ا.ا

ماری

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا