جامعه

برنامه مجادله با ملخ در سمنگان آغاز شد

ایبک /حمل / 8/ حمل
دربرنامه مجادله علیه ملخ درولایت سمنگان حدود بیست و هشت هزار هکتار زمین ازاین حشره مضر پاکسازی میشود.
گلاب الدین غیاثی، مدیر حفاظت نباتات اداره زراعت و آبیاری سمنگان به آژانس باختر گفت: این برنامه به منظور ازبین بردن حشرات مضره نباتی خاصتاً ملخ از سوی ریاست زراعت درتمام ساحات ولایت سمنگان که ملخ بروز کرده آغازگردیده است. این برنامه به مدت هفتاد وپنج روز ادامه خواهد یافت.
به گفته او، درسال گذشته این ملخ ها درسطح ولایت سمنگان در موازی 27 هزارهکتار زمین که ازجمله پانزده هزار هکتار زمین تحت حاکمیت دولت و متباقی دو هزار هکتار زمین که تحت حاکمیت طالبان است تخم گذاری نموده بود.
به گفته مسوولان اداره زراعت، درسالروان به منظور ازبین بردن این حشره پلان های را ترتیب و قرارداده و به اساس این پلان ها موازی 27 هکتار زمین ازوجود ملخ پاکسازی شود.
وی اظهار داشت که دراین برنامه پنج هزار لیتر ادویه ضد حشره توسط صدتن ازکارمندان صحی تحت اجرا قرار گرفته است.
به گفته وی، پنج تیم کاری ده و پانزده نفری امروز درمحلات تحت حاکمیت دولت کار را آغازنموده و قرار است درمناطق تحت تصرف مخالفین مسلح دولت نیز بعداز گفتگو با بزرگان محل و تضمین زندگی کارمندان این برنامه آغازشود.
درهمین حال عبدالاحمد کارمند فنی این برنامه که کارش مجادله علیه ملخ ها را درولسوالی حضرت سلطان آغازنموده است گفت: با مساعد شدن هوا درمحلات تایخونک ، رباتک ، منقوطن و لیلی سای شهر ایبک مرکز سمنگان و ساحات الشه ، آسید آباد کوکجر ، دشت لرغان ، اوملی وگاودره ولسوالی حضرت سلطان ، ملخ ها ظاهر شده اند.
به گفته او، درصورت عدم مجادله ، امکان داردکه میلیون ها ملخ بر کشتزار ها حمله کنند و حاصلات زراعتی را ازبین ببرند.
این کارمند فنی افزود، دوره حیات این حشره مضر شصت روز میباشد اگریک جفت ملخ درصورتیکه خوب تغذیه شود درسه مرحله صد تخم درسال آینده ازخود به جا میماند وبه همین دلیل با گذشت هر سال تعداد ملخها اضافه گردیده و هرگروه آن ها به میلیون ها ملخ رسیده و درصورت عدم مجادله به طور دسته جمعی به کشتزار ها هجوم برده درزمان کم محصولات زراعتی صدها هکتار زمین را ازبین برده و همچنان چراگاه ها و مواشی را خالی ازپوشش گیاهی ساخته و خسارات جبران ناپذیر را به دهقانان و مالداران وارد میکنند.
از سوی هم دهاقین و مالداران از شروع برنامه مجادله علیه ملخ ازطرف مسوولان اداره زراعت اظهار خوشنودی نموده آنان میگویند، درصورت که مجادله علیه ملخ به صورت جدی نشود، زراعت آنان ازبین رفته و علفچر ها خالی ازپوشش گیاهی میشوند.
الله نور رییس شورای انکشافی قریه شرفتیه افغانیه ولسوالی حضرت سلطان گفت که ملخ ها بروز نموده و همین اکنون این ملخ ها درحال تغذیه ازعلفچر ها است .
او میگوید باشنده گان قریه آنان دوهزار سیر تخم گندم را درزمین های شان کشت نموده و درصورت که با ملخها مجادله نشود کشت آن ها ازبین رفته و به محصولات سردرختی آنان نیز صدمه وارد میشود.
وی میگوید: همه ساله دهها کارگر با ماشین های دواپاشی و ادویه کافی ضد حشره درمحلات شان توظیف نموده و این محلات ازوجود ملخ ها پاکسازی میگردد و به هیمن دلیل علفچر ها و محصولات زراعتی آنان خساره نمی بیند.
وی از بروز بیشتر ملخ ها درسال روان درمحلات شان اظهار نگرانی نموده گفت که اگرامسال به شکل گسترده مجادله نشود درآینده آنان به مشکلات جدی اقتصادی مواجه شده و از محلات شان مهاجرت خواهندکرد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا