سیاست

رئیس‌جمهورغنی پس از سفر به آسترالیا، اندونیزیا و سنگاپور به کشور برگشت

کابل ۱۹ حمل باختر
محمداشرف غنی رئیس‌جمهوری اسلامی افغانستان، که در رأس یک هیئت بلندپایۀ دولتی به آسترالیا، اندونیزیا و سنگاپور سفر کرده بود، صبح امروز به کشور بازگشت.
به اساس معلومات دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری به آژانس باختر، رئیس‌جمهورغنی در جریان این سفر با مقامات و تجار آسترالیا، اندونیزیا و سنگاپور در دیدارهای جداگانه پیرامون تحکیم مناسبات دوجانبۀ اقتصادی و گسترش همکاری‌ها، همچنان فرصت‌های موجود افغانستان بحث و تبادل نظر کردند، و موافقت‌نامه‌های همکاری در عرصه‌های گوناگون میان افغانستان و کشورهای متذکره به امضا رسید.
محمداشرف غنی شب گذشته در سنگاپور در اقامتگاه‌اش در دیدار با تجار و سرمایه گذاران بخش‌های مخابرات، صحت، تولید انرژی برق، لوژستیک، بانک‌داری و زراعت در خصوص رشد تجارت و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در افغانستان بحث و تبادل نظر کردند.
رئیس‌جمهور گفت، از دوتصویر جنگ و فرصت‌های افغانستان، فقط تصویر جنگ این کشور برای دیگران ارائه شده‌است، ما تلاش می‌ورزیم که توجه جامعۀ جهانی را بجای جنگ روی فرصت‌های موجود افغانستان متمرکز سازیم.
رئیس‌جمهور کشور خاطرنشان کرد که حکومت افغانستان برای تاجران ملی و خارجی تسهیلاتی را فراهم کرده‌است که از اثر آن تجارت افغانستان و منطقه توسعه خواهد یافت.
محمداشرف غنی گفت، افزایش پیداوار داخلی و مبدل‌کردن افغانستان از یک کشور واردکننده به صادرکننده از اولویت‌های عمدۀ حکومت است. وی نقش تاجران، سرمایه‌گذاران و سکتور خصوصی را در این راستا مهم قلم‌داد نمود.
تاجران و سرمایه‌گذاران در این نشست از رئیس‌جمهور کشور به‌خاطر ارائه معلومات مفید و تصویر نو پیرامون فرصت‌های تجارت و سرمایه‌گذاری در افغانستان، تشکری کردند
آنان گفتند، به‌منظور استفاده از فرصت‌های موجود تجارت و سرمایه‌گذاری در افغانستان، با مسوولین این بخش از طریق بحث‌ها و تحکیم روابط، راه‌های بهتر تجارت و سرمایه‌گذاری را در افغانستان جستجو خواهند کرد.
رئیس‌جمهوری اسلامی افغانستان، قبل از عودت به کشور، شام گذشته در پوهنتون ملی سنگاپور با دیپلمات‌ها، پروفیسوران و محصلان این پوهنتون درمورد فرصت‌ها و تهدیدهای موجود افغانستان معلومات ارائه کرد.

رئیس‌جمهورغنی، تروریزم، مواد مخدر و فساد اداری را از عمده‌ترین تهدیدها دانسته گفت، تروریزم و مواد مخدر نه تنها برای افغانستان، بلکه در سطح بین‌المللی معضل به‌شمار می‌روند و خطر آن متوجه همۀ کشورهای منطقه و جهان است.
رئیس‌جمهور کشور تصریح کرد، حکومت افغانستان به‌منظور مبارزه با فساد اداری که بالای زندگی مردم ما اثر منفی گذاشته‌است، تلاش‌های همه‌جانبه و عملی را دراین زمینه آغاز کرده و در مبارزه با فساد ارادۀ قوی دارد.
رئیس‌جمهورمحمداشرف غنی، موقعیت، انتقال و تولید انرژی، زمین، معادن، آب و جامعۀ جوان افغانستان را به عنوان فرصت‌های یادکرد که از اثر آن افغانستان به‌خودکفایی خواهد رسید و بهبود زندگی شهروندان و تأمین ثبات را به دنبال خواهد داشت.
رئیس‌جمهورغنی گفت، حکومت به‌خاطر استفاده موثر از این فرصت‌ها، پلان‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و طولانی‌مدت را روی‌دست دارد و در این عرصه‌ها از دانش تخنیکی و تجارب موفق کشورهای توسعه‌یافته استفاده خواهد کرد.

محمداشرف غنی گفت، پیشرفت و ثبات افغانستان، به معنی پیشرفت و ثبات منطقه و آسیا است، زیرا افغانستان به‌مثابۀ چهارراه آسیا، آسیای مرکزی و جنوبی را باهم وصل می‌کند و به‌عنوان دهلیز اقتصادی، ظرفیت کافی داد و ستد تجارتی و همکاری‌های اقتصادی را دارا می‌باشد.
رئیس‌جمهور اظهارداشت، حکومت افغانستان برای رسیدن به‌خودکفایی، مبارزه با فساد اداری و استفاده از فرصت‌های موجود، تمرکز جدی بالای تطبیق ستراتیژی‌ها، پالیسی‌ها، میکانیزم‌ها و راه‌های عملی دارد.
رئیس‌جمهور کشور با تأکید گفت که تروریزم خوب و بد ندارد، بلکه آنها تهدید جدی و بزرگ پیش‌روی امنیت، ثبات و پیشرفت جهان می‌باشند، بنابرین درمقابل این‌خطر مشترک باید به‌گونۀ جدی براساس یک دیدگاه واحد و استراتیژی واضح بدون تفکیک مبارزه شود.
رئیس‌جمهورغنی در پایان سخنرانی‌اش به پرسش‌های اشتراک‌کننده پاسخ داد و تصویر جامع، واضح و نو را از افغانستان به آنها ارائه کرد.
در اخیر، آیدی‌لی رئیس پوهنتون ملی سنگاپور از سخنرانی همه‌جانبۀ و ارزش‌مند رئیس‌جمهورغنی تشکر کرد و تحفۀ که درآن نشان پوهنتون ملی سنگاپور درج گردیده بود، به رئیس‌جمهور کشور اعطا نمود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا