اخبارتبصره و مرور بر مطبوعات

نگاهی به نشرات شماری ازروزنامه های غیرحکومتی درپایتخت

کابل/ 20جدی/ باختر

شمار محدودی از روزنامه های چاپی غیرحکومتی درپایتخت که به دسترس قرارگرفته اند درشماره های امروزی به بحث روی مسایل مختلف سیاسی و نظامی درکشورپرداخته اند و نیز اخبار وگزارش هایی را درباره رویدادهای جاری منطقه و جهان نشرکرده اند.

روزنامه آرمان ملی درصفحه اول زیرعنوان آلودگی هوا ، قاتل خاموش کابل نشینان .”نوشته است .

کابل درکنار چند چالش ، بامشکل دیگری هم روبرواست ، آلودگی هوا وبی توجهی به محیط زیست ، وزارت صحت عامه کشور بیش از پنج هزار مورد مرگ و میر را که عامل اصلی آن آلودگی هوا است ، ثبت کرده است.

 محمد کاظم همایون رییس اداره حفاظت ازمحیط زیست کابل می گوید ، چندین عاملی که سبب آلودگی هوای شهر کابل شده است.

 شهرکابل کمبود ساحات سبز پوششی دارد . متاسفانه که فقر گسترده حاکم است و الگوهای مصرفی غیر معیاریست .فقرفرهنگی هم وجود دارد . درشهر کابل براساس ماسترپلان می بایست 600 هزار تن زندگی می کردند .اما حالا 6میلیون تن دراین شهر بسرمی برند ، یعنی ده مرتبه جمعیت بزرگ بالای شهر تحمیل شده است .

آقای همایون می گوید ، درحال حاضر بزرگ ترین مشکل آلودگی هوای کابل ، مصرف بیش از حد زغال سنگ است .

 روزنامه آرمان ملی مطلب دیگر تحت عنوان چراغ سبزمتقابل اردوگاه بایدن و طالبان به یکدیگر “نوشته است جیک سالیون مشاورامنیت ملی جوبایدن دو روز پیش درمصاحبۀ با شبکه سی ان ان امریکا گفته بود که توافق دوحه بین امریکا و طالبان برای ، هردوطرف مسوولیت به بار آورده است و امریکا بررهبری جوبایدن نیز از دردیپلماسی درافغانستان پیش خواهد آمد . او به طور ضمنی توافق بین امریکا و طالبان را تائید کرد و گفت که دولت جدید جوبایدن نیز از روند گفت و گوهای صلح حمایت می کند.

درهمین حال ، گروه طالبان کشتارهای هدف مند درسال جاری را تقبیح ودست داشتن دراین قتل ها را ردکرده است .

 این گروه با انتشار اعلامیه یی گفته است که این کشتارها کار آن ها نیست بلکه کارحلقه هاو گروه های خاصی است که می خواهند روند صلح را تخریب کند و آب را گل آلود کنند و از آن ماهی بگیرند.

روزنامه 8صبح مطلب تحت عنوان دور دوم مذاکرات “تنها بخشی از هیئت مذاکره کننده طالبان دردوحه حضور دارند .”نوشته است .

 بحث ها میان گروه های کاری هیئت مذاکره کننده دولت و طالبان روز شنبه بیستم جدی دردوحه آغاز می شود.

هدف ازاین بحث ها ، تهیه اجندای مذاکرات بین الافغانی است . درهمین حال ، منابع می گویندکه شماری از اعضای هیئت مذاکره کننده طالبان دردوحه حضور ندارند و هنوز از سفر پاکستان برنگشته اند.

روزنامه صبح کابل زیرعنوان ” چین از بازداشت شهروندانش درافغانستان ابراز بی خبری کرد .” نگاشته است .

به نقل از خبرگزاری رویترز ، هیو چو نینگ ، سخنگوی وزارت خارجه چین ، روز چهارشنبه 17جدی هشت جنوری گفت که از بازداشت شهروندان این کشور درافغانستان به اتهام جاسوسی بی خبراست وروابط افغانستان وچین درتمام بخش هانزدیک و دوستانه است .

 روزنامه اطلاعات روز مطلب تحت عنوان کرونا درافغانستان 51مریض جدید دریک شبانه روز گذشته شناسایی شده اند.

وزارت صحت عامه کشور می گویدکه در بیست وچهارساعت گذشته 1289نمونۀ مشکوک به ویروس کرونا راتست کرد که نتایج آزمایش 51نمونۀ آن مثبت تشخیص شده است .

این تعداد موارد مثبت کرونا در کابل ، هرات ، قندهار ، بلخ ، ننگرهار ، کندز ، لغمان ، کنر ، خوست وپکتیکا به ثبت ریسده است .

 ختم/ شوخک …ک..م

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا