سیاست

درشورای وزیران مطرح شد: وزارت ها پروژه های را که تا هنوز تطبیق نشده بازنگری نمایند / مرکز توان بخشی معلولین افغان وایران مجددأ فعال گردد

کابل باختر 26 عقرب
جلسه نوبتی شورای وزیران امروز تحت ریاست داکتر عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه جمهوری اسلامی افغانستان برگزارشد.
به اساس معلومات دفترمطبوعاتی ریاست اجراییه جمهوری اسلامی افغانستان به آژانس باختر، درآغاز جلسه رئیس اجرائیه جمهوری اسلامی افغانستان با یاد آوری حملهء تروریستی روز قبل که شماری از شهروندان کشور را شهید و شمار دیگر از شهروندان کشور به شمول شکریه بارکزی نمایندۀ مردم در پارلمان را زخمی کرد ، این حمله را به شدت محکوم نمود و به ارگان های عدلی و قضائی کشور هدایت داد تا موضوع را به صورت جدی دنبال و عاملین این جنایت را محاکمه نمایند.
رئیس اجرائیه جمهوری اسلامی افغانستان، سپس به پیگیری مصوبه های قبلی شورای وزیران پرداخت و به دنبال آن، آجندای نشست شورای وزیران مطرح کرد:

 

طبق اجندا، سرپرست وزارت امورداخله، گزارش مفصلی از وضعیت امنیتی کشور ارائه کرد و افزود که حمله انتحاری روز قبل مورد ارزیابی و تحقیق قرار دارد و عاملین طبق قانون مجازات خواهند شد.
سرپرست وزارت داخله، از پیشرفت های جدی در جریان عملیات پاکسازی علیه دشمن در ولایت قندز خبر داده و افزود که عملیات پاکسازی علیه دشمن در این ولایت ادامه دارد و در ولایت بدخشان نیز پیشرفت های صورت گرفته است. هم چنان، سرپرست وزارت داخله کشور، وضعیت امنیتی در شرق کشور را خوب خواند و از دشواری های امنیتی در ولایت فاریاب خبر داد.
در ادامه جلسه، طبق برنامه محمد یاسین عثمانی در بارهء فعالیت های کمیته مستقل مشترک نظارت و ارزیابی مبارزه علیه فساد اداری به شورای وزیران گزارش داده و افزود: این اداره به صورت منظم گزارش های خویش را نشر می کند و توصیه هایی را در مورد نهادها و ادارات مختلف افغانستان صادر می کند. محمد یاسین عثمانی به طور نمونه از برخی گزارش ها و توصیه های این نهاد در گزارش های مختلف نام برد. هم چنان، عثمانی در بخش کمبود و نواقص درقانونگزاری از نمونه های نام برد.
رئیس اجرائیه جمهوری اسلامی افغانستان، به عثمانی هدایت داد تا باردیگر توصیه های خویش را به صورت مکتوبی به تمام وزارت ها ارسال نماید و سپس با سرپرست وزارت خانه ها و دیگر نهادها ملاقات کند و در جلسه دوهفته بعد شورای وزیران، گزارش مفصل دستاوردهای خویش را ارائه نمایند. رئیس اجرائیه، هم چنان به وزارت خانه ها و نهادهای دولتی هدایت داد تا با این کمیسیون به صورت جدی همکاری کنند.
سپس، طبق برنامه سرپرست وزارت تحصیلات عالی، گزارش مختصری از فعالیت و کارکردهای کمیسیون برگزاری آزمون سراسری شمول درموسسات تحصیلات عالی واقدامات وزارت های عضو کمیسیون به شورای وزیران ارائه کرد. رئیس اجرائیه جمهوری اسلامی افغانستان، از پیشرفت کارها در این کمیسیون قدردانی کرده و به وزارت های حج و اوقات، و اطلاعات و فرهنگ هدایت داد تا نمایندگان با صالاحیت خویش را به این کمیسیون اعزام کنند.
طبق برنامه معین وزارت مالیه در بارهء مالیات بر عوائد اصناف در کابل به شورای وزیران گزارش داد ولی تصمیم وزارت مالیه از سوی شورای وزیران در این مورد رد گردید و فیصله به عمل آمد تا میزان مالیات ثابت اصناف ولایت کابل به صورت ذیل اخذ گردد:
یک: مالیات اصناف ولایت کابل که سال قبل مقدار مالیات شان کمتر از صدهزار افغانی بود٬ با ضریب دوبرابر٬ یعنی با افزودی صد در صد٬ اخذ گردد.
دو٬ مالیات اصناف ولایت کابل که سال قبل مقدار مالیات شان بیشتر از صدهزار بوده٬ با ضریب افزودی ۵۰٪‌ محاسبه و جمع آوری گردد. این تصویب تنها شامل ولایت کابل می باشد.

بعدأ طبق برنامه سرپرست وزارت امورخارجه در بارهء کنفرانس لندن و پیشرفت ها و آمادگی ها در این زمینه به شورای وزیران گزارش داد. رئیس اجرائیه گفت:‌ برخی از کارهای که مربوط وزارت امورخارجه می باشد از سوی وزارت مالیه انجام می شود و وزارت خارجه در جریان کارها نیست. بناءً در این مورد هدایت داد تا بعد از این هر وزارت کار مربوط خود را انجام دهد. هم چنان، سرپرست وزارت امورخارجه در این مورد گفت: اقداماتی صورت می گیرد که مخالف تشکیلات اساسی دولت است و باید هر وزارت در حوزهء معین کاری خود فعالیت کند و پاسخگو باشد.
طبق برنامه معاون اول ریاست اجرائیه پیشرفت کار در بخش مرکز گرمی ها و تدارک مواد سوخت برای مکروریان ها را به شورای وزیران گزارش داد و اطمینان داد که تدابیر لازم برای حل این مشکل به صورت اساسی از سوی شاروالی کابل و دیگر مراجع گرفته شده است.
سرپرست وزارت اقتصاد عبدالهادی ارغندیوال طبق اجندا در باره پروژه های کشور هندوستان در افغانستان به شورای وزیران گزارش مفصلی ارائه نمود. در این گزارش مجموع کمک های هندوستان برای افغانستان، مجموع پروژه های این کشور، اجرای پروژه ها و مشکلات و موانع در تطبیق این پروژه ها به تفصیل توضیح داده شد. سرپرست وزارت اقتصاد از تطبیق 75% این پروژه ها خبر داده افزود: کمک های هندوستان به صورت مساویانه بالای 34 ولایت کشور به اساس پیشنهاد والی ها و شورای های ولایتی طبق اولویت ولایت ها تقسیم شده است.
رئیس اجرائیه جمهوری اسلامی افغانستان به تمام وزارت ها هدایت داد تا پروژه هایی را که تاهنوز تطبیق نشده و در حال انتظار به سر می برند مورد بازنگری قراردهند و طرح های عملی خویش را برای تطبیق این برنامه ها هرچه عاجل برای هندوستان ارسال نمایند.
سپس طبق برنامه معاون وزرات مالیه در بارهء تصدی ها به شورای وزیران گزارش داد. وی در ادامهء صحبت هایش افزود: وزارت مالیه موظف شده بود مطالعه همه جانبه ای در مورد تصدی های کشور انجام دهد. این گزارش اکنون در بارهء‌۳۶ تصدی موجود تکمیل گردیده است. در این گزارش وضعیت عمومی تصدی ها٬ در آمد٬ مشکلات و راه حل این مشکلات نشاندهی گردیده است.
رئیس اجرائیه به وزارت مالیه دستور داد این گزارش به وزارت هایی که تصدی ها مربوط آن می شود ارسال گردد و موضوع در جلسات بعدی از ابعاد مختلف مورد ارزیابی قرارگیرد.
در ادامهء جلسه، سرپرست وزارت کار و امور اجتماعی شهدا ومعلولین در بارهء مرکز توان بخشی معلولین افغان ـ ایران به شورای وزیران گزارش داده افزود، این مرکز  در جوار لوی سارنوالی قرارداشت ولی از مدتی به این سو به لایل امنیتی از طرف لوی سارنوالی بسته گردیده است.
شورای وزیران در این مورد فیصله کرد تا مرکز دوباره در اختیار وزارت کار و امور اجتماعی قرارگیرد و فعال گردد. هم چنان رئیس اجرائیه جمهوری اسلامی افغانستان به وزارت امور داخله٬ وزارت مبارزه با مواد مخدر٬ وزارت صحت عامه و کمیته ملی مبارزه باحوادث هدایت داد تا وزارت کار و امور اجتماعی را در فعال سازی این مرکز به صورت عاجل همکاری کنند.
در ادامهء جلسه، سرپرست وزارت صحت عامه در ارتباط با فیصلهء شورای وزیران در مورد اسکان معتادان در کمپ فینکس گزارش داده و افزود که برای تطبیق این فیصلهء به ۱٬۵ ملیون دالر و امر استخدام کارمند ضرورت وجود دارد و علاوه کرد که در زمینه رفع نیازمندی به برق و آب، شرکت برشنا و دیگر نهادهای مسوول باید همکاری نمایند.
رئیس اجرائیه جمهوری اسلامی افغانستان، هدایت داد تا هفتهء‌ آینده مشکل معتادین، طبق فیصله شورای وزیران حل شود و مسائل مالی و اداری برطرف گردد.
 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا