سیاست

سفر حامدکرزی به امریکا

 

خوشبینی ها و بي باوري ها 

 کابل باختر/ 23/ جدی

حامدکرزی رییس جمهوری اسلامی افغانستان سفر رسمی را به ایالات متحده امریکا انجام داد.

این سفر ازقبل برنامه ریزی شده بود تا چگونگی انکشافات اخیر درکشور و پاره از مسایل  ديگرمنجمله چگونگي همکاری های امنیتی ،واگذاری مسوولیت ها امنیتی به دوش گرفتن رهبری عملیات های نظامی از سوی نیروهای افغان ، کمک های اقتصادی با افغانستان بعداز سال 2014 اجندای مذاکرات رییس جمهوری اسلامی افغانستان را با مقامات امریکایی مطرح سازد .

 سفر رییس جمهوری افغانستان به امريکا با دیدگاه و نظرهای متفاوت بررسی و تحلیل شده است برخی ها به این باور اند سران دوکشور نتوانسته اندکه اختلافات شان را حل نمایند و مسایل عمده منجمله چگونگی عقد سند همکاری های امنیتی میان دوکشور وجود داشته که نیاز به ادامه مذاکرات دارد و شماری از آگاهان تاکید داشته اندکه در چنین شرایط و احوال افغانستان و امریکا نیازمندی ها یکدیگر را درک نموده و نباید از برخی مسایل به عنوان وسیله فشار علیه یکدیگر استفاده نمایند و از همه مهمتر افغانستان که با تهدید، مداخلات و تجاوز بیرونی و حملات تروریستی مواجه است بیشتر به حمایت قدرت های بزرگ منجمله امريكاضرورت دارد.كه بايد از فرصت هاي موجوددرين راستا استفاده كند.

عزیز رفیعی رییس جامعه مدنی افغانستان در رابطه به سفر رییس جمهوری افغانستان سفر حامدکرزی در شرایط کنونی نسبت به سفر های قبلی وی حایز اهمیت  میباشد رفيعي نتایج این سفر را پردست آورد خواند.

او به خبرنگار آژانس باختر گفت سفر اخیر رییس جمهوری به امریکا در دو بخش اهمیت بیشتر دارد . یکی آینده افغانستان و به خصوص تعهدات که در پانزده سال آینده برای افغانستان داده شده ديگر اين كه سفر اخير حامد كرزي هويت جهاني افغانستان را تقويت ميكند.

 رییس جامعه مدنی افغانستان میگوید درصورت تیم همراه رییس جمهوری بتواند از مفاد ونتايج اين مذاكرات استفاده كند اهميت وتاثير گذاري اين سفر را تقويت ميكند.

سید حسین عالمی بلخی نماینده مردم در شورای ملی میگوید که این سفر برای دولت افغانستان بسیار تعین کننده و سرنوشت ساز میباشد چون دراین سفر رییس جمهوری روی آینده روابط افغانستان با امریکا خاصتاً پس ازسال 2014 چگونگي حضور نظامیان امریکا یی  درافغانستان ، مذاکرات صلح و روی موافقتنامه امنیتی دو جانبه به بحث پرداخت .

بنابرین این سفر خیلی با اهمیت است انتظار ما و مردم افغانستان اینست که هیئت افغانی و به خصوص رییس جمهور افغانستان روی مسایل بنیادی و اساسی با امریکائیان به توافق رسیده باشد و نتایج آن در آينده بهتر باشد.

اما شکریه بارکزی نماینده مردم در شورای ملی برخلاف دیدگاه دیگران میگوید نتایج این سفر به نظر من ازاهمیت چندانی برخوردار نبوده است .

وی گفت رییس جمهور افغانستان سپردن کامل زندانیان بگرام به دولت افغانستان ، خروج نظامیان امریکایی از دهات افغانستان و مواردی را تقاضا نموده است که به نفع افغانستان نیست .

این عضو ولسی جرگه میگوید ما منتظر بودیم که امریکا در راستای تجهیز و تقویت نیروهای نظامی افغانستان چه تعهدی را ارایه می نمایند ولی با تاسف که چیزی مهم دراین مورد وجود نداشت و من شخصاً خوشبینی را که از این سفر داشتم از دست دادم .

نورالحق علومی آگاه ، مسایل نظامی بعدنظامی این سفر را مورد تحلیل قرار داده میگوید بدون شک دیدار رهبران دوکشور بسیار ارزنده بوده است اما آنچه که مردم افغانستان ازاین سفر انتظار داشتن تا هنوز روشن نشده است تنها امریکائیان به صورت شفای مثل گذشته برتمویل و تجهیز نیروهای افغانستان تاکید کرده اند و بس .

موضوع تعداد پایگاه نظامی برای نیروهای امریکایی مشخص نگردیده است و چگونگی تقویت نیروهای هوایی هم روشن ساخته نشده است بناً تا به حال به نظر چیزی  تازه ازاین سفر و دیدار ها دیده نمیشود.

وی گفت باوجود این همه، نیازمندی دولت افغانستان به امریکا به صورت واضح دیده میشود.ما بايد ازروابط موجود با امريكا حد اعظم استفاده نمايم و با در نظر داشت ضرورت و نيازمندي امريكا نسبت به افغانستان از نفوظ آن كشور در قسمت رشد مناسبات منطقوي خود استفاده نمايم.

از گفته های بالا در می یابیم که آگاهان سیاسی ازاین سفر رییس جمهوری اسلامی افغانستان دیدگاه متفاوت دارند مگر حرف عمده در سخنان رهبران افغانستان و امریکا نهفته است که نسبت به آینده خود را مسوول دانسته و متعهد به همکاری دوامدار اند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا