آموزش

یونیسف: دست آورد های آموزشی در افغانستان کاهش یافته است

کابل باختر 14 جوزا
اداره یونیسف (صندوق کودکان ملل متحد ) به نشر رسانیده که بدترشدن وضعیت امنیتی، گسترش دامنۀ فقر و تبعیض، باعث شده‌اند که دست‌ آوردهای آموزشی در افغانستان میان‌ سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۶ کاهش یابند.
به گزارش آژانس باختر این ادار در گزارش تازه اش، می‌گوید که درگیری‌ها و جنگ‌های دوامدار در سال‌های اخیر در افغانستان باعث شده‌ که سه اعشاریه هفت میلیون کودک – تقریبأ نصف کودکان در این کشور – از رفتن به مکتب‌ها بازمانده اند .
دراین گزارش آمده است که ، حدود ۶۰درصد این کودکان درکشوررا دختران تشکیل میدهد .
که  ولایت های قندهار، هلمند، وردک، پکتیا، زابل و ارزگان از جمله‌ ولایت‌هایی استند که ۸۵ درصد دختران در آن‌ها بدلیل ناامنی‌ها از رفتن به مکتب‌ها بازمانده‌اند.
در این گزراش بیجا شدن از خانه ها ، ازدواج قبل از وقت، کمبود آموزگاران زن و نبود تسهیلات لازم در مکتب‌ها ازجمله عوامل دیگر بازماندن کودکان به ویژه دختران از مکتب‌ها در افغانستانخوانده شده است .
آدیل خضر، نمایندۀ یونیسف در افغانستان این وضعیت را نگران کننده می‌داند و می‌گوید که در این شرایط، کودکان به ویژه دختران، مورد سوء استفاده‌ قرار می‌‎گیرند.
اومیگوید  که معارف افغانستان پیشرفت‌هایی نیز در این مدت داشته است.اما از حکومت وحدت ملی و نیز کشورهای کمک کننده می‌ خواهد که برای بلند رفتن سطح سواد و نیز فراهم سازی زمینه برای آموزش و پرورش در افغانستان بیشتر تلاش نمایند .
این در حالی است که بربنیاد گزارش سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ یونیسف، میزان سواد در میان جوانان در افغانستان، از ۳۱درصد در سال ۲۰۰۵ به ۵۴درصد در سال ۲۰۱۷ افزایش یافته است.
صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف )وعده سپرد که در راستای آموزش و پرورش در افغانستان تلاش‌هایش را ادامه خواهد داد. نیلوفر دانش

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا