سیاست

ثبت نام جلوهرگونه تخلف و تقلب را میگیرد

کابل باختر/ 1/ ثور
انتخابات ، یکی ازمولفه های دموکراسی و فرصت مغتنمی است ، برای سهم گیری مردم در حکومت ، فراتراز این ، انتخابات ازاین جهت که نقش مردم درحکومتداری و سیاست مسجل میگردد ، میتواند دربرقراری ثبات و استقرار حکومت ها ودولت ها اثر مندی بزرگ داشته باشد .
اینک انتخابات حساسی دربرابر ما قرار دارد ، این انتخابات یک آزمون بزرگ دیگری است برای آنکه ، ما از انتخابات گذشته ، سرخورده گی هاو اشتباهاتی داشتیم ، طی این چهارسال ما به قدر کافی اشتباهات و غفلت ها وتقلبات آن را ارزیابی ، بازنمایی و یادآوری کردیم ودرنتیجه درسها و اشتباهات فراوانی ازآن گرفتیم .
اکنون در آستانه ، یک انتخابات دیگر قرارداریم که با تاخیر و تدبیر ها هماهنگ گردیده است .
یکی ازاین تدبیرها نام نویسی و یا ثبت نام پیش از رائ گیری است ، این ثبت نام درانتخابات یک امر بی سابقه جدید است ، اما از آنجا که وضعیت سیاسی و اجتماعی کشورما بحران زده و پرازدشواری ها بوده این فرصت میتواند هرنوع بی اعتمادی و بی باوری راکه ما ازانتخابات گذشته داشته ایم منتفی میسازد . درواقع این امر یک ابتکار قابل توجه و با ارزش است که از هرنوع تخلف وتقلب جلوگیری میکند.
به گونه فشرده میتوان یاد آور شد که ، ثبت نام ، از رائ ها تقلبی و خیالی و غیابی افراد ، گروه ها و زورسالاران که بخصوص درولایت ها موجود اند ، جلوگیری میکند ، و نوعی سندیت و اطمینان موثق را درپروسه ، رای گیری به میان می آورد.
یکی از موارد ویژه اینست که دوطرف حکومت وحدت ملی به آن متعهد اند زیرا هم رییس جمهور و هم رییس اجرائیه اکیداً ابراز کردند که هیچگونه مداخله را درانتخابات اجازه نخواهند داد و ازآن جلوگیری خواهندکرد.
چنانیکه رییس جمهور شخصاً درنشستی به همین منظور خاطر نشان کرد که هیچ وکیل و کاندیدی نمیتواند درجریان انتخابات دخالت داشته باشد ،وهمین خود میتواند فضای اعتماد و باور را به خوبی تقویت کند.
آنچه گفتنی است ، اینست که اشتراک در ثبت نام کردن ، برای کسانیکه به مصالح علیای کشور ارج میگذارند و احساس مسوولیت میکنند ، به مراتب بهتراست از غیابت و ثبت نام نکردن زیرا با همین نام نویسی شخص میتواند درتمام جریان انتخابات و درنتایج آن حضور داشته باشد ، درغیر غیابت درثبت نام نه تنها هیچ مشکلی را حل نمیکند ، بلکه از نقش یافتن به عنوان رای دهنده درانتخابات محروم میگردد.
درصورتیکه کسی درثبت نام اشتراک نکند و حالت منفعل به خود بگیرد ، ازاینکه نتوانسته ، کاری بکند ، جزندامت وپشیمانی دستاوردی نخواهد داشت.
یک نکته را باید خاطر نشان کرد که برخلاف افواهات و پیش داوری های منفی انتخابات آینده ، میت.اند از همه انتخابات های گذشته بهتر و واقعبینانه تر باشد ، چراکه طی چهارسال گذشته ، همه جنبه های تخطی ها و تخلف ها برملا گردیده و همه غفلت ها و ندانم کاریها آفتابی گردید ، پس ازاین همه با چشمان باز و حال اندیشانه همه جریانات آنرا دنبال خواهندکرد .
پس بهتراست همه کسانیکه به آینده خوب و با ثبات کشور اعتقاد دارند با ید هرچه زودتر برای ثبت نام به حوزه های تعیین شده بشتابند.
ختم/ عزیزآسوده

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا